Po dlouhé kariéře piráta se Henrymu Morganovi podařilo jmenovat guvernéra ostrova Jamajka s pravomocí zastavit piráty a pašeráky v této oblasti. Nejraději ale obtěžuje staré přátele a bratry ve zbrani na své území a pochutnává si na jejich kořisti. Guvernér na oslavu 30. výročí svého jmenování pořádá velký závod kolem ostrova, jehož vítězem je ten, kdo skončí s nejvíce zlatem na palubě.
Všichni muži na palubu!
V pirátské krabici
První dojmy po vybalení hry Jamajka byly skvělé. Zpracování jednotlivých komponent je totiž perfektní a graficky se desková hra s piráty velmi povedla. Rozložená deska na stole s mapou velkého ostrova vypadá fakt dobře. Co však absolutně nelze vytnout, je rozložení jednotlivých komponent v krabici. Všechno je na svém místě, nic není mimo a jednotlivé typy komponent jsou od sebe odděleny, což je opravdu fajn. Nehrozí tedy, že byste hru přenášeli a pak ji půl hodiny zase třídili, než začnete hrát.
Co najdete v krabici:
- Herní plán s ostrovem uprostřed a “závodní dráhou”, po které jezdí lodě.
- 6 plastových modelů (tvrdých, ale křehkých) lodí (různých barev).
- 1 kompas k určení kapitána během tahu.
- Karty pokladů(od každé barvy jedna)
- 6 balíčků tahových karet(od každé barvy jedna)
- 6 destiček symbolizujících nákladní prostor lodi.
- Hromádka žetonů
- Hromádka tvrdé pirátské měny vydané Karibskou bankou
- Hromádka žetonů střelného prachu
- 2 dřevěné kostky pro pohyb 1-6(velké)
- 1 dřevěná kostka (velká) pro útok
- Anglická, německá, francouzská a španělská pravidla.
Jak se to hraje?
Na Jamajce se hráči vžijí do role piráta, který se snaží se svou lodí vyhrát závod kolem ostrova. Start a cíl závodu je Port Royal. Ale nejde jen o to být první přes cílovou čáru, ale také mít na konci závodu co nejvíce zlata na své lodi. Nemusí tedy platit, že kdo první dorazí do cíle, zároveň vyhrává. Jednotliví hráči se střídají v házení kostkou a hraní svých akčních karet. Tyto karty se používají k pohybu vpřed nebo vzad a k získání zlata, jídla nebo munice. Některé oblasti herního plánu jsou placeny rezervami a zlatem, střelný prach nám pomáhá útočit nebo se bránit proti nepřátelům, kteří na nás zaútočili. Hra končí, když jeden z hráčů dosáhne cíle. Poté se spočítá, kdo má kolik zlata, pokladu a bonusových bodů na vzdálenost od cílové čáry. Pirát s největším počtem bodů vyhrává.
V kostce jde prostě o to obejít ostrov a nasbírat přitom co nejvíce bodů. Tah však není tak snadný, jak vypadá. Kapitán hodí dvěma kostkami a ze tří karet pohybu v ruce si vybere tu, která mu nejvíce vyhovuje. Každá karta má na sobě dva symboly = vlevo je denní tah, vpravo noční tah. A symboly jsou různé: jídlo, peníze, střelný prach, šipka vpřed a šipka vzad. Takže pokud vám například padne 3 a 5 a máte v ruce kartu se symbolem jídla vlevo a symbolem peněz vpravo, získáte tak 3 jídla, 5 peněz nebo jejich přesné protiklady, podle toho, jak kostky umístíte, resp. podle pořadí. Než však kapitán rozhodne o pořadí kostek, musí si ostatní členové vybrat kartu tahu. To může mít za následek, že loď pojede spíše dozadu než dopředu.
Zatím nebylo rozhodnuto k čemu budou sloužit žetony jídla, střelného prachu a peněz. Potraviny se použijí, pokud tah hráče skončí na moři. V takovém případě se počet žetonů jídla platí ze zásob, jak je uvedeno na herním plánu. Totéž platí pro peníze, jen s tím rozdílem, že jsou na poli přístavu. Pokud nemáte dostatek žetonů na zaplacení, tak je vaším dalším tahem návrat na nejbližší pole, kde již máte dostatek žetonů na zaplacení. Naštěstí jsou na mapě také pole s pirátskými jeskyněmi, kde platit nemusíte. Místo toho může první návštěvník daného pole tzv. řečeno “slíznout smetanu” v podobě karty pokladu. Také střelný prach je určen pro souboje, kdy se hráči/lodě potkají na stejném poli. Vítěz souboje si může libovolně vzít jeden předmět od poraženého.
Hra končí, když někdo obkrouží ostrov ve své lodi a dosáhne cíle. Poté je kolo ukončeno, body se sečtou a určí se vítěz. Tím se nemusí nutně stát ten, kdo dorazí do cíle jako první, takže napětí roste a trvá až do konce.
Bitvy na moři
Nebyla by to hra o pirátech, kdyby nezahrnovala nějaký ten druh námořního souboje. K boji dochází, když přistanete na již obsazeném poli nějakým soupeřem. Když dorazíte, můžete odevzdat libovolný počet žetonů střelného prachu ze svých zásob, které vám přidají jeden na každý žeton k vašemu hodu, a pak musíte hodit bojovou kostkou.
Existuje šance jedna ku šesti, že hodíte symbol výbuchu, což znamená, že boj automaticky vyhrajete. V opačném případě je vítězem hráč, který hodí nejvyšší číslo (plus případné modifikace střelného prachu nebo pokladu), a má šanci na obojí; ukrást zboží z jednoho z vašich protivníkových držení; ukrást jeden z jejich pokladů nebo předat prokletý poklad.
Přestože má Jamajka všechny znaky klasické hry typu roll-and-move , dokáže každé kolo nabídnout hráčům taktické možnosti prostřednictvím balíčků postav. Je pravda, že vaše volby jsou poměrně omezeny třemi kartami, které máte v jednu chvíli v ruce, a je to buď sbíráním zdrojů, anebo přesouváním po některých polí na ostrově. Vše je ale o výběru správných karet ve správný čas – což je zajímavá výzva sama o sobě.
Skutečnost, že každé kolo hází hlavní kostkou jiný hráč a rozhoduje o tom, která hodnota je přiřazena ranním a večerním akcím, a tudíž získává výraznou výhodu. Ve skutečnosti hru docela dobře vyvažuje – a to navzdory mnoha náhodným prvkům ve hře. Dokáže se vyhnout problému, aby někdo utekl během hry. Každý má zkrátka spravedlivou šanci vyhrát hru až do konce.
Závěrečné zhodnocení
Myslím, že Jamajka je dobrá závodní hra, jak pro děti, tak i pro dospělé. Je tedy spíše na hranici mezi dětskými hrami, které nemusí upoutat pozornost zkušenějších hráčů, a něčím, co je o něco náročnější a zároveň povzbuzuje mladší hráče, aby zapojili své myšlení.
Díky své jednoduchosti a podivným kresbám nemusí však hra zaujmout každého. Přesto dokáže vytvořit exponenciální nárůst napětí, když se hráči blíží k cílové čáře typickým způsobem typu tzv. krysího závodu, a přitom si drží zábavný herní zážitek po celou dobu.
Největší předností Jamajky je to, že je opravdu snadné se ji naučit; je to zábavné a je to rychlé. Průměrná hra trvá přibližně 45 minut až hodinu. Nejen, že umožňuje hráčům převzít identitu slavného piráta a nasadit svůj nejlepší pirátský hlas, ale také kniha pravidel poskytuje krátký příběh o každém z nich.
Je třeba také říci, že komponenty dodávané s hrou jsou špičkové kvality. Lodě vypadají skvěle a nešetří se na nákladech, pokud jde o nákladní prostory a žetony. Kdybych chtěl něco změnit, tak bych přidal kovové dublony. Po kvalitativní stránce je to tedy dobrá hra, ale po herní stránce kdy se rozhodujete jaké padlé hody na kostkách využít pro denní a noční akci se mi ten prvek náhody prostě nezamlouvá.
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
Stručný verdikt s ohodnocením
Hra s piráty se hraje celkem rychle a přehledně. Představte si ji jako rodinnou hru v kombinaci se závodem s loďmi okolo ostrova. Je to docela svižné, nemusíte během hraní nic číst, vše je přehledně znázorněno symboly a obrázky. Nechybí souboje mezi hráči a krádeže pokladů, takže si ji užijí i lidé, kteří mají rádi konfrontační hraní. Je však trochu těžké trefit se do stejných políček jako soupeř. Herní čas je tak okolo hodinky, takže si klidně můžete zahrát dvě nebo tři hry uprostřed noci. Věk od osmi let je asi ideální (zvládnou sice i mladší děti ve spolupráci s rodiči či jiným známým, ale nejsem si jistý, zdali je manipulace s kostkami a rozlišování denního a nočního tahu bude bavit).