Fantastická zvířata se rozprchla po New Yorku! Podaří se vám je pochytat?
Zahrajte si za jednoho z hrdinů kouzelnické ságy: Mloka Scamandera, Porpetinu nebo Queenie Golsteinovy, Jacoba Kowalskiho, Percivala Gravese nebo Seraphinu Picqueryovou.
Najděte fantastická zvířata a bojujte s protivníky, kteří se snaží prozradit existenci kouzelnického světa mudlům. Pomocí sesílání kouzel a sbírání kouzelných předmětů se snažte polapit co nejvíce tvorů, kteří se ve městě skrývají. Dávejte si ale pozor na události, které mohou váš úkol ohrozit, a na Druhé Salemisty, kteří udělají cokoli, aby vám zhatili plány.
O hře
Fantastická zvířata a kde je najít je rodinná desková hra od Owena Michauda. Určená pro 1 až 6 hráčů , od 4+ / 7+ a 12+ let, herní doba okolo 15 až 30 minut. Vydává a distribuuje do světa Topi Games (hry ze světa HP). Vydáno v obchodech na konci října 2018, v ČR v roce 2022.
Pro tuto adaptaci románu/filmu Fantastická zvířata a kde je najít nám autor nabízí na výběr 3 herní režimy v závislosti na věku hráčů nebo spíše jejich úrovni/zážitku ze hry:
Chytač začátečník:
Od 4 let. Vydejte se na procházku po New Yorku a po cestě chytejte fantastická zvířata. Kdo jako první pochytá 3 zvířata, vyhrává.
Student magizoologie:
Od 7 let. Sbírejte magické předměty, které vám pomohou při chytání fantastických zvířat. Sesílejte kouzla a snažte se pochytat co nejvíc zvířat, než je chytí někdo jiný.
Profesionální magizoolog (kooperativní hra):
Od 12 let. Hrajte jako tým. Budete muset čelit Druhým Salemistům, kteří udělají cokoli, aby vám v polapení zvířat zabránili a prozradili existenci kouzelnického světa mudlům. Musíte spojit síly a zdroje, abyste hrozbu zažehnali a vypořádali se s vyvstalými událostmi.
Ponořte se do vesmíru nové ságy JK Rowlingové a vydejte se vstříc Fantastickým zvířatům, tj. 65 let před dobrodružstvím Harryho Pottera.
Obsah krabice
Začnu tím, co se mi na deskové hře Fantastická zvířata a kde je najít líbilo.
Grafické provedení je skvělé a postavy z filmu poznáte hned, protože Warner Brother a JK Rowling’s Wizards World jsou poskytovatelé oficiální licence. Lesklá krabice hry vypadá elegantně a slibně, ale po častém vyndávání z poličky jsou na ní vidět rýhy. Hrací plán je pevný, lesklý a s grafickými políčky míst na mapě New Yorku. Moc pěkně zpracovaná mapa. Díky insertu lze všechny herní komponenty snadno uložit do krabice tj. 110 karet, 92 žetonů, 6 figurek a stojánků, 6 karet postav, 1 látkový sáček, herní návod a herní plán. Pravidla hry nejsou těžká. Jednak jsou vysvětlena přehledně se spoustou obrázků, takže začátek hry pro nováčka je poměrně snadný a Fantastická zvířata a kde je najít se dají hrát rychle a plynule. Doporučený věk na přebalu krabice hry je „7+/12+“ let, ale v pravidlech je první herní režim doporučen i pro děti od čtyř let. Souhlasí i údaj o počtu hráčů a hrací době.
Zklamáním, co se týče komponent, je oněch 6 kartonových figurek ve stojáncích. Každá postavička má totiž jinou velikost na obrázku. Působí to divně a nevyváženě ve hře. Jednu postavu vidíte zblízka do detailu, jinou zase sice celou, ale jen siluetu postavy. Těžko říct, proč to tvůrci hry takhle řešili. Na herním plánu to pak vypadá nesourodě a někdy tápete, co je to vlastně za postavu.
Tři herní režimy dle věku
Pro 1. herní režim Chytač začátečník použijte pouze červené, žluté, zelené, modré, vícebarevné žetony zdrojů (žolíky) a žetony zvířat. Zamíchejte je a položte lícem dolů, abyste vytvořili hromádku.
Každý hráč si vybere postavu ze 6 dostupných postav a umístí odpovídající žeton postavy na počáteční pole. Poté umístěte žetony z dobírací hromádky lícem dolů na každé pole Umístění na plánu.
Tento herní režim se skládá z přesunutí postavy o počet polí odpovídajících výsledku vašeho hodu kostkou a zpětného získání žetonu umístěného na vašem docházkovém poli. Pokud je to žeton zdroje, odhoďte ho, pokud je to Fantastické zvíře, chytněte ho. V obou případech nahraďte odhalený žeton žetonem z dobírací hromádky (lícem dolů).
Během svých cest po mapě Manhattanu můžete na místech s modrým kruhem použít zjevení, teleportaci.
VYHRÁVÁ TEN HRÁČ, KTERÝ JAKO PRVNÍ ZAJME 4 FANTASTICKÁ ZVÍŘATA.
Tento herní režim je rychlý a efektivní a je zaměřen na mladé hráče. Umožňuje také seznámit se s komponenty a první mechanikou hry. Pravidla se rychle naučí, jelikož se skládají jen ze 2 kroků: Pohyb a odhalení žetonu, + Bonus za zjevení.
***
2. režim tj. Student magizoologie zintenzivňuje vaše hry ještě o něco více. Umístěte 10 karet zvířat lícem nahoru vedle hrací desky. Zamíchejte karty kouzel a položte je také vedle hrací desky. Z 50 žetonů zdrojů umístěte 29 lícem dolů na každé místo na herním plánu. Zbývající žetony tvoří dobírací hromádku. Získejte 2 karty kouzel a lízněte si jednu pokaždé, když začíná nové kolo.
Uvedená čísla odpovídají počtu zdrojů odpovídající barvy, které musíte mít k chycení dotyčného Fantastického zvířete .
Herní tah probíhá stejným způsobem jako v 1. herním režimu: Když odhalíte žeton zdroje, vezměte ho a nahraďte žetonem z hromádky.
HRU VYHRÁVÁ TEN HRÁČ, KTERÝ JAKO PRVNÍ ZAJME 2 FANTASTICKÁ ZVÍŘATA.
Herní režim je stále založený na faktoru štěstí, tedy nalezení zdrojů nezbytných k co nejrychlejšímu chycení Fantastického zvířete. Tento faktor štěstí je snížen díky 10 viditelným kartám zvířat, které vyžadují různá čísla a různé druhy zdrojů k chycení a o kterých všichni hráči vědí. To také mírně prodlužuje dobu trvání hry.
***
Poslední herní režim Profesionální magizoolog je kooperativní . Pro nastavení přidejte do hry karty míst a karty událostí. Zamíchejte je a umístěte je (lícem dolů) na odpovídající pole a napravo od herního plánu. Doberte si tolik karet zvířat, kolik je hráčů, pak tolik karet míst. Nyní umístěte odpovídající žetony zvířat lícem nahoru na odpovídající místa.
Doberte 10 karet míst a na každou z nich umístěte žeton. Místo, kde je umístěna karta místa, označuje zdroj, který můžete získat, když jste na tomto místě.
Herní tahy se liší od předchozích 2 režimů. Máte 4 akce: 1 akce = 1 tah (1 pole), /= Eliminujte žeton Salemistů pomocí kostky (mezi 3 a 6 odstraňte žeton), / vezměte 1 žeton zdroje odpovídající kartě místa a události.
Pokud během tahu narazíte na žeton Salemistů, musíte s ním „bojovat“. Pokud zničíte žeton Salemistů, lízněte kartu 1. události (bonus) a použijte efekt.
Zeleně zakroužkované čtverce označují stav konce hry na základě počtu hráčů. V každém případě je hra ztracena, jakmile je dosaženo odpovídajícího pole.
Tento kooperativní režim se dokonale hodí k tématu jedné z filmových zápletek. Dovedně sdílejte své akce a vyhrajte hru . Více omezení a více strategií díky kartám Salemistů, bonusům pomocí karet událostí, dobírání karet míst a jejich různým umístěním na polích zdrojů. Hry budou o něco delší a vítězství méně zřejmé.
Jakmile budou shromážděny potřebné zdroje, jděte do míst s Fantastickým zvířetem a chyťte ho.
Na konci tahu posuňte všechny karty míst doprava. Karta Místa umístěná na poli Salem Faithful vám říká , kam musíte umístit zbývající žeton Salemistů nebo v případě potřeby přesunout žeton. Pokud již existuje žeton zvířete nebo žeton Salemu, umístěte tento žeton na pole zcela vlevo na vlysu Salem . Doberte si kartu Salemistů, pokud je žeton umístěn na pole na časové ose zobrazující kartu. Aplikujte efekty.
Jednou z obchodních značek Topi Games je přizpůsobení pravidel, různých herních režimů, podle věku hráčů. Rodinná hra, která dobře funguje s rychle přenášenými pravidly. Hra Fantastická zvířata se vyvíjí spíše kolem zajetí zvířat než kolem osudového plánu Percival Graces, kterým je emancipace kouzelníků z mudlovského světa pomocí kouzelného a velmi mocného tvora.
Společnost Warner Bros. od Topi Games vždy sleduje téma co nejpřesněji a ještě více pro tento poslední herní režim. Tento hravý a fantastický lov by měl určitě oslovit velký počet hráčů.
Prozkoumejte ostrov Manhattan a hledejte tato Fantastická zvířata, která právě utekla z kufru Norberta Dragonneaua.
Závěrečné zhodnocení
Jednou z předností francouzského vydavatele deskových her Topi Games je, že přizpůsobuje pravidla svých her do různých herních režimů podle věku hráčů. Prostě vytvoří jednu rychlou deskovou hru s jednoduchými pravidly pro mladší i ty starší děti. Hra Fantastická zvířata a kde je najít se spíše točí okolo chytání zvířat než okolo osudového plánu Percivala Gracese, kterým je emancipace kouzelníků z mudlovského světa pomocí kouzelného a velmi mocného tvora. Přesto i tento hravý lov na Fantastická zvířata dokáže oslovit mnoho fanoušky tohoto fantasy světa.
Ano, marketingová strategie vyzdvihuje tento produkt ve světě a v konečném důsledku má za cíl jej přece úspěšně prodat. I přesto, že hra není dokonalá. Má přeci filmovou licenci a je z oblíbeného světa Harryho Pottera . Ale věta v reklamách „Pomocí sesílání kouzel a sbírání kouzelných předmětů se snažte polapit co nejvíce tvorů, kteří se ve městě skrývají“ není tak docela pravda. Magická kouzla se používají pouze jen ve 2. herním režimu a jsou tak triviální jako „Vezmi si cílový zdroj“, „Vezmi si náhodnou kartu kouzla od někoho jiného“ nebo „Vezmi cílový zdroj od někoho jiného“. WAU tj. přesně ten druh magie, který každý chtěl použít ve fantastickém světě 🙂 Poté sbíráme magické artefakty. V pravidlech není ani slovo o zdrojích, které je třeba shromáždit k chycení zvířat jako jsou magické artefakty. Tématicky zde hra vynechává hodně bodů. Pokračuje následujícím prohlášením: „S celkem třemi různými herními režimy nabízejí Fantastická zvířata a kde je najít kouzelné zážitky pro všechny věkové skupiny.“ To bylo něco, co mi přišlo y počátku opravdu super. Hra pro celou rodinu – v podstatě tři hry v jedné. Je ale házení kostkou a pohyb postavy v prvním režimu opravdu super? Ani moc ne! Je to takové jednoduché sbírání zvířátek po plánu (jdi a odhal). Je to škoda, s tímto konceptem mohli tvůrce udělat mnohem víc.
Druhý režim navazuje na první a přidává do hry „mocná kouzla“ a shromažďování zdrojů, nebo mám raději psát artefakty!? Napůl plná láhev leštěnky na rohovinu je už mocný artefakt. Proč vlastně potřebuji dva poloplné, abych ulovil zvíře? Nestačila by plná? Tohle a další věci prostě moc nedávají smysl. No, prostě sešlu mocné kouzlo a ukradnu zdroj člověku u stolu.
Pojďme k jádru hry tedy k třetímu režimu, která je z hlediska pravidel rozsáhlejší a konečně spojuje vše, co jsme se již naučili. Ale teď hrajeme kooperativně! Divný koncept, protože jsme očekávali, že všechny režimy budou na sebe navazovat. No, a na koho teď zaútočím svými „mocnými kouzly“? Přesně tak, na nikoho! Magie je ve třetím režimu tabu – to je divné. Třetí režim nebyl nijak náročný, ani jsme se v průběhu hry nestačili zabavit. Mysleli jsme si, že nám v pravidlech něco uniklo. Nic. Hráli jsme to správně. Po třech hrách jsme jednoduše otevřeli náš kouzelný kufřík, tedy herní krabici, a nechali v ní zmizet veškerý herní materiál – Hokus Pokus Fidibus!
Třetí režim lze mimochodem hrát i v sólo režimu bez dalších úprav. Struktura hry pro dva hráče by zde měla být brána jako základ. Bez obtížných pravidel pro vás tento režim nebude výzvou o nic víc než hraní s více lidmi.
Zkušenější hráči by se měli držet dál od této hry. Tato plytká rodinná hra je možná dobrá jen pro fanoušky filmové série. Žádný ze tří herních režimů není vzrušující ani nijak náročný. Bohužel, tohle prostě není herně ono, přestože design hry, hrací plán a karty nejsou špatný.
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
Stručný verdikt s ohodnocením
Desková rodinná hra dle filmové ságy ze světa HP, ve které chytáte fantastická zvířata a bojujete proti Salemistům, kteří se snaží prozradit existenci kouzelnického světa mudlům, sice nabízí tři herní režim pro různé věkové kategorie, ale ani jeden z nich není nijak vzrušující a zábavný. Zkušenější hráče tato hra svým jednoduchým herním mechanismem nijak neosloví. Spíše bych to viděl pro rodinné hraní s menšími dětmi, kteří mají rádi ta podivná zvířátka (ale rodiče u toho budou trpět).