„Kdo je režisérem tohoto filmu?“
„Ve kterém městě najdete následující památky?“
„Znala Evropa ve středověku tuto potravinu?“
„Seřaďte města podle počtu obyvatel.“
„Kterému státu patří tato vlajka?“
„Co se měří v následujících jednotkách?“
„Ze které země pochází tato hudební skupina?“
„Ke kterému sportu se vztahuje tato událost?“
„Budete hrát na jistotu nebo riskovat?“
Desítka je chytrá vědomostní hra, která je uložená v kompaktním balení tzv. smartboxu. Ve hře najdeme 200 různých okruhů, z toho až 2000 otázek a 2000 možných odpovědí. To jsou úctyhodná čísla, která mezi hrami tohoto typu nemají obdoby. Tato hra uložená v plastovém smartboxu má opravdu mnoho otázek a zároveň mnoho odpovědí, že člověk si je nemůže pamatovat všechny.
Desítku u nás vydalo české nakladatelství deskových Mindok již v roce 2018 a má spoustu kladných hodnocení. Za vznikem této chytré hry stojí designerská dvojice Arno Steinwender a Christoph Reiser, kteří vytvořili tuto hru pod původním názvem Smart10 u vydavatele Martinex Oy.
I já po nedávném hraní deskovek v kruhu přátel, kdy jsem ji vůbec ale vůbec nevěřil, jsem byl překvapen a rozhodl se, že tuto chytrou vědomostní hru nového typu zrecenzuji na svém blogu.
Pojďme se nejprve, ale podívat co najdeme v balení a jak se hra vlastně hraje.
Obsah krabice
Po koupi této hry třeba na e-shopu vám přijde domu klasicky poštou či přes PPL normální krabice zabalená celá v celofánu. Mimochodem hru seženete do pěti stovek, což je celkem slušná cena.
Krabice Desítky je atypická svojí barvou, která je shodná s barvou smartboxu a grafikou v pravidlech uvnitř balení. Záleží na tom, jako variantu hry jste si zrovna pořídili. Klasická Desítka (2018) má totiž svojí neodolatelnou oranžovou barvu s černým písmem (boky krabice naopak), Desítka Junior (2018) zase červenou barvu s pomněnkovým písmem (smartbox je červený se žlutými bodíky) a poslední novější Desítka Česko (2019) má modrou barvu s červeným okrajem, bílým písmem a bílými boky.
To jsou všechny tři základní krabice, které seženete v češtině na českém deskoherním trhu, ale kromě nich se dají koupit i samotná rozšíření (pouze karty), které mají také svojí typickou barvu – Desítka 1. rozšíření (2020), Cestování (2021), Hudba (2021) a Jídlo a pití (2021).
To jsou všechny tři základní krabice, které seženete v češtině na českém deskoherním trhu, ale kromě nich se dají koupit i samotná rozšíření (pouze karty), které mají také svojí typickou barvu – Desítka 1. rozšíření (2020), Cestování (2021), Hudba (2021) a Jídlo a pití (2021).
Všechny tři rozšíření seženete na trhu ke koupi kolem 300 – 400 korun.
Po rozříznutí celofánu nožem si všimnete, že krabice klasické hry je taková obyčejná – z kartónu a odklápěcí. Trošku mě to zarazilo, neboť mi odklápění krabice připomnělo stařičkou hru Dostihy a sázky. No budiž! Celkový grafický design krabice je jinak ale v pohodě.
Po otevření krabice na vás vykouknou dva papíry v typicky barevném designu jako krabice. Na jednom lesklém papíru jsou pravidla v češtině a na druhém zase ve slovenštině. Obě jsou jasně a zřetelně napsaná, takže si to během pár minut přečtěte a během hry pochopíte. No a pod pravidly se ukrývá v jakémsi kartonovém středu srdce celé hry – plastový smartbox. Když jej vyjmete z krabice, naleznete v něm deset čumprdlíků, nebo-li deset plastových žetonů (odtud název hry) posázených do ciferníku, a pak 100 oboustranných karet s otázkami (tj. 200 okruhů), taktéž zabalené v celofánu.
Jak se to hraje
Hra Desítka je určená pro 2 – 8 hráčů ve věku od 10 let (vzhledem, aby dítě umělo číst a mělo nějaké vědomosti ze školky). Verze Desítka Junior je zase určená pro děti od 7 let (odpovídající věku).
Pokud hraje hru více jak čtyři hráči, utvoří spolu týmy. V rozích smartboxu se nacházejí počítadla bodů označená symboly – hvězdička, trojúhelník, kolečko, čtverec. Každý hráč nebo tým si vybere jeden z těchto symbolů, pod kterým bude mít své počítadlo bodů. Tento návrh počítadla přímo na smartboxu je sice chytře vymyšlený, ale ne dokonalý – kolečka se občas nechtěně přetáčí. Třeba při předávaní z ruky do ruky jinému hráči o ně zavadíte prstem. Škoda, že to výrobce neudělal více nedomyslel.
Dále se vloží do smartboxu karty s otázkami, tak, aby odpovědi v otvorech byly dobře viditelné. Následně se umístí 10 žetonů (čumprdlíků) do těchto otvorů a horní kartu přesunete dospodu balíčku s otázkami.
Jak sami vidíte, příprava hry je velice jednoduchá. A jde se na věc.
Hru zahajuje nejmladší hráč či jiný dle dohody. Přečte nahlas otázku napsanou ve středu karty a jako první může odpovědět. Hráč může odpovědět (první otázkou nic neriskuje), anebo pasovat (vzdát se dalšího tahu). Jestliže se rozhodne odpovědět, řekne to nahlas a vytáhne příslušný žeton odpovědi. Pokud je pod ním dopověď správná, hráč si ponechá žeton odpovědi v ruce. Ale jestli je odpověď špatná, hráč pro toto kolo vypadá ze hry a všechny žetony odpovědí, které dosud získal během kola, jdou pryč (nezapočítávají se). Jakmile hráč odpoví a zkontroluje správnost odpovědi, předá smartbox dalšímu hráči. Další hráč postupuje stejně – buď odpoví nebo pasuje. Když odpoví správně, získá žeton odpovědi a může pokračovat v kole. Jestli odpoví nesprávně, je z probíhajícího kola vyřazen. Pokud hráč pasuje, vzdává se automaticky dalšího tahu, ale zase neriskuje ztrátu získaných žetonů.
Kolo je u konce, pokud všichni hráči ukončili všechny své tahy (tzn. pasovali, byli vyřazeni či odebrali všech 10 žetonů odpovědí ze smartboxu). Po skončení kola si všichni hráči sečtou získané žetony odpovědí a svůj součet připočtou na svém počítadle bodů na smartboxu. Následně všech deset žetonů vrátí do otvorů smartboxu a odstraní horní kartu s přečtenou otázkou dospodu balíčku karet.
Vítězem hry je ten hráč / tým, který dosáhne alespoň 20 bodů či jiného počtu dle předešlé domluvy.
Varianty hry
Desítka Česko (2019)
Jedná se o vítěze Velké pardubické? Ve kterém kraji se nachází tento hrad / zámek? Seřaďte osobnosti dle pořadí v anketě Největší Čech? Kterému českému letišti přísluší tento IATA kód? Hrál někdy tým z této obce českou 1. fotbalovou ligu? Jedná se o píseň z dílny Voskovce a Wericha?
Jen pár z 2000 nových otázek týkající se České republiky, zabalených v barevně tématicky laděném smartboxu. Desítka Česko je zcela novou adaptací oblíbení hry Desítka, která využívá stejné herní mechaniky jako její předchůdce. hra obsahuje nových 100 oboustranných karet s otázkami rozdělených do šesti kategorií, které otestují Vaše znalosti Česka.
Desítka Junior (2018)
Je speciální edice výborné vědomostní hry, která je speciálně určená pro hraní s mladšími hráči. Desítka Junior, která je obsahově přizpůsobena a vhodná pro děti již od 8 let. Princip a pravidla zůstávají stejné jako u klasické Desítky. K rozličným vědomostním okrům přísluší 10 otázek a 10 možných odpovědí. Odpovíte-li na otázku správně, získáváte jeden z žetonů odpovědí jako bod. V dalším kole můžete hledat další správnou odpověď na otázku. Odpovíte-li ale špatně, můžete získané body z předchozího kola ztratit. Risknete to, nebo budete raději hrát na jistotu? Hra obsahuje 200 okruhů, 2 000 otázek a 2 000 správných odpovědí. Desítka Junior je skvělá pro rodiny s dětmi, obzvláště na dovolenou nebo na cesty. Je totiž navíc v praktickém kompaktním balení, Smartboxu, s počítadly bodů a žetony odpovědí.
Desítka Harry Potter (2022)
Jedná se o člena Fénixova řádu? Albus Brumbál je nejspíše správně, ale co Bellatrix Lestrangeová? Prověřte si vaše vědomosti o filmové sérii Harry Potter! Již brzy – v dubnu 2022. Předprodej zahájen!
Ve hře DESÍTKA hráči nemusejí čekat na svůj tah tak dlouho jako v jiných hrách. Ke každému okruhu ve hře přísluší 10 otázek a 10 možných odpovědí. Všichni hráči dostanou šanci odpovídat v každém okruhu otázek. Pokud odpovíte správně, získáte jeden z žetonů odpovědí jako bod. Když jste znovu na tahu, můžete hledat další správnou odpověď. V tu chvíli ovšem podstupujete riziko, že body získané dříve v tomto okruhu ztratíte. Budete hrát na jistotu, nebo riskovat?
Ve hře je 200 okruhů, 2000 otázek a 2000 možných odpovědí. To vše v kompaktním balení zvaném smartbox s počítadly bodů a žetony odpovědí. Desítka je skvělá hra, obzvláště vhodná i na cesty.
Zhodnocení
Desítka je opravdu neobyčejná vzdělávací hra, ve které je spousta různých kategorií otázek. Můžete odpovídat, jestli je to: pravda / nepravda, pořadí, barva, číslo, desetiletí/století, symboly, podružné odpovědi. Je rozdělena na mnoha okruhu ze světa, z domova, ze sportu, z historie, zeměpisu, matematiky, z hudby, z kultury atp. Opravdu se mi tato různorodost zamlouvá a moc se mi líbí, že nevím, co čekat – jaký okruh a otázku další karta ve smartboxu přivede.
Je to dobře vymyšlené a hlavně pohodlné. Smartbox si můžete předávat z ruky do ruky, a přitom mít vše po ruce – počítadlo bodů, otázku s přehlednými odpověďmi. Prostě ideální hra na cesty vlakem, do auta či třeba při lenošení pod stanem. Jen bacha, ať se vám nepoztrácí ty čumprdlíci (plastové žetony).
Hra prověří znalosti hráče od dobře namixovaných otázek z nejrůznějších okruhů. Najdete tu jak lehké otázky typu „Seřaďte planety ve sluneční soustavě dle pořadí (od středu)“ či daleko složitější otázky třeba z operní hudby. Výhodou této hry oproti jiným vědomostním hrám, že má možnost až 10 odpovědí na 1 kartě. Takže nějaké ohraní po určité době nehrozí, neboť těch otázek opravdu mnoho a možností odpovědí taky moc. Ani ty nejlepší si nedokážou všechno zapamatovat, natož řadu správných odpovědí. A když, tak si můžete koupit ke smartboxu další rozšíření.
Hra zakoupena z vlastních prostředků.
DESÍTKA
(V ORIG. SMART10)
AUTOR: ARNO STEINWENDER a CHRISTOPH REISER
VYDAVATEL ORIGINÁLU: MARTINEX OY
VYDAL CZ: MINDOK S.R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2018
POČET HRÁČŮ: 2-8
VĚK: 10+ LET
HERNÍ DOBA: 20 MINUT
Stručný verdikt s ohodnocením
Opravdu chytrá vědomostní hra v přenosném smartboxu.
Ideální na cestování. Nový typ hry, který nenudí. Velký okruh otázek a spousta odpovědí, které se jen tak neohrají. Hra je to skvěle zábavná, variabilní a navíc vzdělávací.
Celkové hodnocení: 88,750 = 89 %
Klady a zápory
+ chytrý smartbox na cestování+ spousta otázek a odpovědí+ různé okruhy a způsoby odpovědí+ jednoduchá pravidla+ rychlost hry, možnost riskování+ možnost dokoupit rozšíření + rozumná cena (okolo 500 Kč)– kolečka na počítadle bodů se protáčí (nezasekají se pořádně)– plastové žetony se mohou poztrácet
Komentáře