Slovník pojmů

 

 Slovník pojmů

Slovník je převzatý ze ZATROLENÝCH HER, autor: acedrac.

  • 2nd (3rd) edition / second (third) edition

    = druhá (třetí) edice hry, ve které jsou většinou odstraněny nedostatky předchozích verzí

  • abstraktní hra
    = hra s jednoduchým herním zpracováním bez tématu nebo příběhu, většinou s žádným nebo minimálním vlivem náhody
    příklady: Go, Šachy, Backgammon, Abalone, Hive, Kaleidoskop, hry “Project Gipf”
  • analysis-paralysis (AP)
    = hra/hráč, kteří zpomalují hru neustálým přehodnocováním možností
  • area control game
    viz “převahová hra”
  • ameritrash hra (AT, american trash)
    = označení her se středním a vysokým podílem náhody, interakcí mezi hráči, silným a často konfliktním tématem (kterému se mohou přizpůsobovat mechaniky), delší herní dobou (cca 2 až 10 hodin), atraktivnějším provedením (plastové miniatury apod.), možností úplné eliminace hráče ze hry ještě před jejím koncem
    příklady: Dune, Arkham Horror, Twilight Imperium, Starcraft, Nexus Ops, Talisman, Descent: Journeys in the Dark, Cosmic Encounter
  • asymetrická hra
    = konfliktní hra, kde mají jednotlivé strany (frakce, rasy) odlišné cíle a způsob hry, někdy hrají i podle různých pravidel
    příklady: Android: Netrunner LCG, Dorn, Convoy, Revolver, 
    Starcraft
  • backstabbing (vrážení dýky do zad)
    = mechanika umožňující zákeřně rušit uzavřené dohody, napadat spojence apod. hojně využívaná u diplomatických a konfliktních her
    příklady: Dungeon Run, Hra o Trůny, Cutthroat Caverns, City of Horror
  • bloková (válečná) hra
    = válečná hra, kde jsou jednotky tvořené (dřevěnými) hranoly, přičemž soupeř vidí pouze jejich vnější stranu a nezná jeho sílu a další bojové vlastnosti, dokud se s danou jednotkou nestřetne
    příklady: Sekigahara: The Unification of Japan, Julius Caesar, Ave Caesar
  • Boardgamegeek (BGG)
    = největší celosvětový server o moderních společenských hrách (v angličtině)
  • booster (booster pack)
    = doplňující balíček karetní CCG/TCG nebo figurkové hry
  • cardpool
    = všechny karty v LCG/deckbuilding hře, ze kterých si hráč vybírá při sestavování balíčku
  • collectible card game (CCG) / trading card game (TCG)
    = sběratelská karetní hra, ve které hráči kupují balíčky s náhodně vybranými kartami (startery a boostery), díky náhodnému výběru se karty často vyměňují a obchodují, všeobecně jde o finančně náročné hry, obzvlášť pokud chcete hrát na vysoké úrovni
    příklady: Magic: The Gathering, Pokémon, World of Warcraft TCG, Netrunner, Yu-Gi-Oh!, Doomtrooper
  • collectible miniatures game (CMG)
    = sběratelská hra s miniaturami, viz “hra s miniaturami”
    příklady: Mutant Chronicles, Dreamblade
  • combo (kombo)
    = herní mechanismus využívající zkombinování několika herních efektů (např. karet) k získání silnějšího výsledku. Využívaný většinou v karetních hrách
  • card driven game (CDG)
    = hra jejíž průběh je řízen kartami ze společného balíčku událostí nebo kartami hranými přímo hráči
    příklady: Studená Válka (Twillight Struggle), 1989: A Dawn of Freedom, Labyrinth: War on Terror, Successors
  • chrome rules/components
    = pravidla (většinou drobná) a komponenty, které prohlubují historickou věrnost, zdůrazňují téma nebo realističnost
  • civka
    = familiérní označené her Civilization / Sid Meier’s Civilization (a její starší jmenovkyně – ale neplést tato starší je výrazně horší) / Through the Ages: Příběh Civilizace (a dalších podobně pojmenovaných, které mají za téma budování civilizace)
  • core set
    = základní sada LCG hry
  • counter
    = pojmenování žetonu obvyklé ve válečných hrách
  • d4, d6, d8, d10, d12, d20, d%
    = anglické označení pro X-stěnné kostky (kostka = die), d6=šestistěnná, d%=procentuální po desítkách %, atd.
  • deathmatch
    = hra nebo mód hry, kdy jde o to vyřadit ostatní (dobytím, zničením, …) a zůstat sám
  • deckbuilding
    = tzv. “stavění balíčku”, hráč si buď před hrou nebo během hry vybere do svého balíčku určité karty a s nimi potom hraje. Deckbuilding může být použitý jako vedlejší nebo hlavní mechanizmus hry. Sběratelské karetní hry (viz CCG/TCG a LCG) jsou na tomto mechanismu postaveny téměž vždy.
    příklady: CCG/TCG hry, LCG hry, hry mající deckbuilding jako mechanismus v průběhu samotné hry: Dominion, Ascension, Rune Age, Nightfall
  • deluxe expansion (velké rozšíření)
    = označení velkého rozšíření (obvyklé u LCG her, které mají velké množství menších rozšíření a několik málo těchto velkých)
  • dicebuilding
    = mechanika shodná s “deckbuildingem”, jen se místo karet pro hru a tedy i budování “balíčku” používají kostky
    příklady: Quarriors!, Lord of the Rings: Dicebuilding Game, Dragon Dice
  • dice fest
    = označení pro hry, ve kterých hraje zásadní roli štěstí při hodech kostkami
    příklady: Conquest of Nerath, Elder Sign, World of Warcraft: Desková hra
  • dice tower
    = věž (kartónová, plastová atd.) s nakloněnými rovinami, do které se zhora háží kostky, používá se jako pomůcka při házení velkého množství kostek (aby neutíkali po stole). Může sloužit i jako pojistka proti hráčům, kteří mají tendenci házet nepoctivě 🙂
  • diplomacie
    = herní mechanismus, který hráče “nutí” vyjednávat s ostatními a uzavírat s nimi různé dohody či spojenectví proti ostatním
    příklady: Hra o Trůny, Dune, Rex: Final Days of an Empire, Diplomacy
  • draft
    1) = herní mechanismus, který hráče nechává vybírat jednu z nabídky několika věcí (většinou karet) a poté totéž dělá následující hráč
    příklady: 7 Divů Světa, City Tycoon, Lifeboat
    2) = způsob hraní/turnaje CCG, kdy hráči vybírají karty do svých balíčků ze společného cardpoolu
    příklady: viz CCG
  • dražba
    = herní mechanismus, kdy hráči buď postupně nebo současně nabízí určité množství peněz (surovin či jiných zdrojů) za nějakou herní výhodu či prvek. Samozřejmě nejvyšší nabídka vítězí.
    příklady: Cyclades, Vikingové, Steam
  • dungeon master
    = anglický termín pro pána jeskyně
  • dungeon crawl
    = označení pro hry (obvykle fantasy), ve kterých hrdinové bloudí podzemím, bojují s netvory a hledají poklady
  • Essen
    = familiérní označení veletrhu moderních společenských her dle názvu města, ve kterém se koná (více viz Spiel)
  • eurohra, € hra, euro
    = označení her s minimálním vlivem náhody a minimální interakcí mezi hráči. Často mají nekonfliktní téma (typicky budovatelské a ekonomické) přizpůsobené herním mechanismům, střední herní dobu (do 2 hodin), dřevěné komponenty. Většinou u těchto her nedochází k eliminaci hráčů a vítěze určí nejvyšší počet bodů, které hráči v průběhu hry získávají.
    příklady: Caylus, El Grande, Puerto Rico, Agricola, Through the Ages: Příběh Civilizace, Vysoké napětí, Dominant Species
  • exhaust
    = herní mechanismus, který umožňuje označit herní prvky (obvykle karty), jejichž herní efekt byl využit a nelze ho dočasně použít znovu. Často vizualizovaná tím, že se karta otočí o 90° po směru hodinových ručiček.
    příklady: Magic: The Gathering, Pán prstenů: Karetní hra
  • farmaření, farming
    = způsob hraní v konfliktní hře, kdy s hráč snaží vyhnout konfliktu a hraje na ekonomické vítězství
  • figurková hra
    = hra, jejíž hlavním herním prvkem jsou figurky a jiné modely, většinou je potřeba je před hrou slepit a namalovat, je tedy často potřebná určitá modelářská zručnost. Existují ovšem i hry s namalovanými a sestavenými modely. Hra se často neodehrává na herním plánu, ale přímo na herní podložce, která může obsahovat 3D terén, budovy a překážky (většinou dle zapálenosti hráčů).
    příklady: Warhammer, Warhammer 40k, Dust Tactics, Dreadfleet, MERCS, Star Wars Miniatures Game, Lord of the Rings Miniatures Game
  • filler
    = označení jednoduché a herně krátké hry, výborná jako “výplň” na odreagování mezi delšími hrami
    příklady: Dobble, Duch, Love Letter, Bezva finta, Bluff
  • flavor text / fluff text
    = označení textu na herních prvcích (nejčastěji kartách a pravidlech) pro vykreslení a zdůraznění atmosféry hry (např. z literání předlohy hry), který nemá žádný vliv na samotnou hru. Velmi často bývá uveden kurzívou pro odlišení od textu majícího vliv na hru.
  • geek
    = slangové označení osoby, která se intenzivně zabývá o některé fenomény, typicky komix, deskové hry (board game geek), počítače, počítačové hry, RPG apod.
  • game master
    = viz pán jeskyně
  • hardcore / HC hra (hráč)
    = označení pro komplexní a obtížné hry, často s dlouhou herní dobou, složitými pravidly a množstvím herních komponent (resp. hráč, který tento typ her vyhledává)
  • hex
    = šestihranné políčko na mapě
  • homemade hra
    = podomácku vyrobená hra
  • hra s miniaturami
    = viz figurková hra
  • hry na hrdiny (RPG)
    = hra na hraní rolí, nejčastěji ze scifi/fantasy prostředí. Většinou vyžadují, aby se jeden hráč zhostil role vypravěče (pána jeskyně), který vytváří a rozvíjí příběh ostatním hráčům. Ti pak kteří představují hlavní herní postavy/hrdiny. Označení se přeneseně používá pro deskové/počítačové hry s vývojem postav.
    příklady: Dračí Doupě, Dungeons&Dragons, Warhammmer Fantasy Roleplay, Shadowrun, Yes but!
  • interakce
    = označení herního mechanismu, který hráčům umožňuje ovlivňovat ostatní (typicky například otevřený útok na protihráče)
    příklady: většina AT her
  • k4, k6, k8, k10, k12, k20, k%
    = české označení kostek vycházející z anglické varianty
  • karetní hra
    = hra, která kromě karet neobsahuje prakticky žádný jiný herní materiál
    příklady: Dobyvatelé vesmíru, Dominon, Gloom, všetky LCG
  • kingmaking
    = herní situace, ve které o vítězi rozhoduje (i nedobrovolně) hráč, který už sám nemá šanci na vítězství
  • kleknutí / kneel
    = viz exhaust (exhaust pojmenovaný jako kleknutí / kneel je využit ve hře A Game of Thrones LCG)
  • kombo
    = viz combo
  • kompetitivní hra
    = nejobvyklejší typ hry, při jejímž hraní mezi sebou hráči soupeří o vítězství
    příklady: drtivá většina her
  • kooperativní hra
    = hra, při jejímž hraní hráči nesoupeří mezi sebou, ale naopak spolupracují a hrají společně proti mechanismům hry
    příklady: Arkham Horror, Ghost Stories, Temné Znamení, Pandemic, Gears of War, Zakázaný ostrov, Záchranáři, Andor
  • Kickstarter (KS)
    = americký server, který jako první přišel s novým způsobem financování různých projektů, který od té doby využívá i hodně autorů společenských her. Tento způsob tzv. komunitního financování spočívá v tom, že autor na server tohoto typu (Kickstarter je jeho největší zástupce) vystaví informace o připravované hře a zájemci o její vydání posílaní peníze dopředu v různé výši. V okamžiku kdy jich má autor dostatek (uvádí při vystavení projektu), hru vydá a přispívajícím zašle odměnu dle výše jejich příspěvku.
  • LackeyCCG
  • live action roleplaying (LARP)
    = živé hraní na hrdiny v reálném světě, při kterém mají hráči kostými a různé rekvizity. Často se fyzicky odehrávají i útoky např. šermují nebo ohnivou kouli znázorňuje pěnový míček.
  • living card game (LCG)
    = koncept sběratelské karetní hry od firmy Fantasy Flight Games. U tohoto typu her obsahují rozšiřující balíčky (packy) pevně dané karty, které rozvíjejí základní sadu hry (core set). Každý hráč při nákupu tedy dostává stejné karty. Díky tomu se vlastně jedná o lacinější formu sběratelské karetní hry, kdy odpadá nakupování balíčků s náhodnými (a často nepotřebnými) kartami.
  • living rules
    = stále se vyvíjející a pravidelně doplňovaná pravidla
  • meeple
    = dřevěná figurka typického tvaru ze hry Carcassonne. Občas je k vidění i u jiných euroher. Může sloužit i jako obecné označení dřevěných figurek.
  • miniatures game
    = viz figurková hra
  • mulligan
    = možnost “druhé šance”, např. líznout si jiné počáteční karty.
    příklady: Magic: The Gathering
  • OCTGN
  • out of print (OOP)
    = vyprodaná hra, často k sehnání pouze v bazarech a za vysokou cenu
  • preorder 500 (P500)
    = způsob vydávání hry, kdy si hráči hru předobjednávají na webu a když počet předobjednávek dosáhne počtu 500, hra jde do výroby, hojně používá např. vydavatelství GMT Games
  • párty hra
    = jednodušší hra pro větší skupinu hráčů, často s vysokou interakcí, do této kategorie spadá mnoho fillerů
    příklady: Activity, Znáš mě?, Pictomania, Dobble, Bluff
  • pán jeskyně (PJ)
    = označení hráče, který je při hře v roli vypravěče / tvůrce příběhu (obvykle u RPG her). Hraje “za hru”, rozvíjí její děj a ovládá protivníky hráčů. Ostatní hráči pak obvykle spolupracují se společným cílem porazit hru/PJ.
  • pen and paper (PnP)
    = hra, k jejímuž hraní stačí tužka a papír. Tento typ her aktuálně nepatří do zaměření Zatrolených her, proto nejsou v katalogu.
    příklady: Dračí doupě, Dungeons & Dragons
  • point to point
    = způsob pohybu po herním plánu, kdy se herní prvky pohybují z jedné lokace do druhé, často je spojení lokací vyznačeno čarami.
    příklady: Maria, Fury of Dracula, Pandemic, Tales of Arabian Nights
  • převahová hra, převahovka (také jako area control hra)
    = herní mechanismus, který hráče nutí ovládat většinu území, což mu pak přináší určité výhody (např. vítězné body)
    příklady: Small World, Tikal, El Grande
  • print and play (PnP)
    = hra nebo verze hry vydaná elektronicky a určená k vytištění (nejčastěji dokonce zdarma)
  • print on demand (POD)
    = nízkonákladové vydávání her, nejčastěji rozšíření. Vydavatel v takovém případě tiskne hru v omezeném množství (ale zase častěji při vyprodání). Díky tomu lze vydávati hry, které by výrobce jinak nevydal kvůli nízké ekonomické návratnosti (např. balíčky karet pro speciální akce nebo rozšíření pro hry, u kterých se neočákavají obrovské prodeje).
    příklady: Mansions of Madness: House of Fears, Space Hulk: Death Angel – Deathwing Space Marine Pack
  • push your luck
  • remake
  • reprint
  • resource managment
  • roleplaying game (RPG)
  • scénář
  • semikooperativní hra
  • skirmish
  • sólo hra, solitér
    = označení pro hry, které umožňuje hraní jediného hráče proti hře
    příklady: Arkham HorrorPandemic, Pán prstenů: Karetní hra, Agricola
  • Spiel {ročník}
    = název největšího veletrhu moderních společenských her na světě, který se koná v západoněmeckém městě Essen. Probíhá každý rok ke konci října.
  • starter
    = startovní balíček CCG/TCG hry (nebo CMG hry), který obsahuje vše potřebné pro hraní
  • storytelling
  • strategie
  • strategická válečná hra
  • taktická válečná hra
  • tap
  • tile
  • trading carg game (TCG)
  • tutorial
  • vassal
  • wargame (válečná hra)
    hra, která se snaží o co nejvěrnější zpracování válečných konfliktů, bývá proto i pravidlově velmi obsáhlá. Obvykle obsahuje papírovou mapu rozdělenou na hexy a jednotky jsou reprezontovány kartonovými žetony se všemi potřebými statistikami.
    příklady: Advanced Squad Leader, Pax Romana, Here I Stand, Virgin Queen
  • worker placement
  • zrádce

 

Děkujeme partnerům