Pán Prstenů: Karetní hra LCG – revid. vyd. (2022)

 

“Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže, jeden všechny přivede, do temnoty sváže.”
Netradiční karetní hra z atraktivního prostředí románu Pán Prstenů, která si získala velkou přízeň od spousty fanoušků po celém světě ale také i kritiky kvůli sběratelskému nakupování balíčků, se dočkala. V roce 2022 od Fantasy Flight Games dostala novou revidovanou edici, s kterou kromě nově přidaných karet (jen pár), kopiemi původních navíc a upravených žetonů si můžete zahrát příběhovou kampaň.
Na český trh (i po volání věrných fanoušků původní edice a vydaných rozšířeních v ČR v letech 2010 – 2013) ji v lednu roku 2022 také v češtině přinesl český vydavatel ADC Blackfire Entertainment, s.r.o.
Stojí však za to si pořídit tuto revidovanou edici? To si povíme v následujících odstavcích.

O hře

Pán prstenů: karetní hra je hra plná hrdinů, nebezpečných putování a dobrodružství, odehrávající se v zemích popsaných v mistrovském fantasy románu J. R. R. Tolkiena, Pán prstenů.
Hráči se ujímají role skupiny hrdinů, kteří se pokoušejí plnit nebezpečné úkoly. Ty se odehrávají v rozpětí 17 let: od oslavy Bilbových 111. narozenin (a Frodových 33.) po dny těsně před tím, než Frodo opustí Kraj. Hra neopakuje klasický Tolkienův příběh, ale poskytuje hráčům spoustu možností – postavy, prostředí, nepřátele, události, předměty, artefakty, scénáře – jak zažít nová dobrodružství s postavami a v prostředí z oblíbeného Pána prstenů v tomto historickém období ve Středozemi.
Na rozdíl od jiných karetních her, kde hráči bojují proti sobě vzájemně, je tato hra kooperativní – hráči tedy spolupracují a soupeří se scénářem, který běží v průběhu hry. V každé hře se pokoušejí projít přes určitá setkání, nepřátele a úkoly daného scénáře a vítězí nebo prohrávají jako tým.
Je to živá karetní hra (Living Card Game). Postupně si k základní sadě (core setu) dokupujete další rozšíření s novým obsahem – z pravidla větší expanze (deluxe, sagy LOTR a Hobit) přinášejí 3 nové příběhové scénáře a ty menší balíčky dobrodružství (adventure packs) zase jen 1 scénář. V těchto rozšířeních najdete další nové karty a úkoly. Budete si tak moci upravovat tuto základní sadu nebo vytvářet vlastní originální balíčky karet a zažívat tak nová a nová dobrodružství!
V každém rozšíření naleznete nějaké ty nové hrdiny, karty hráčů (rozděleny do čtyř sfér – duchovní, taktiky, velení a vědění), lokace, zrady a samozřejmě nepřátele z tohoto oblíbeného fantasy světa.
Nová dobrodružství, jež mají různé stupně obtížnosti. V každém scénáři se odlišují jinou mechanikou a taktikou k dosažení cíle – vítězství!, jsou pro fanoušky Pána Prstenů srdeční záležitostí. Na druhou stranu čím více těchto rozšíření máte, tak ztrácíte přehled v tom nepřeberném množství karet a takové budování hráčského balíčku je někdy za trest. Samozřejmě pokud si vytvoříte ten jeden jedinečný, nemusíte jej tak čas obměňovat a projít si s ním všechna ta skvělá dobrodružství.
Nová krabice
V karetní hře Pán prstenů hráči svolají skupinu dobrodruhů, kteří se pokoušejí plnit nebezpečné úkoly při výpravách po Středozemi. Hrdinové celé Středozemě, od obyvatel Kraje, přes Temný hvozd, až po mocná království Gondoru a Rohanu, se spojí, aby se postavili hrozbě Temného pána, Saurona.
Pán prstenů: karetní hra je kooperativní hra určená pro 1 až 4 hráče (od 14 let), kteří spolupracují a plní úkoly dané scénářem. Původní hra se dala hrát pouze v 1-2 hráčích (tedy pokud jste neměli k dispozici dva core sety). Řešení bylo jednoduché. Tvůrce hry, společnost FFG, přidala do hry více kopií karet, tedy není jich již jen 226 (jako v původní hře), ale 313 (v nové revidované edici).
Nová revidovaná sada Pána Prstenů přinesla k původní sadě (core setu) 16 nových karet strastí a výhod, upravená a poměrně dobře zpřehledněná česká pravidla s příklady, 3 nové karty kampaní a také upravené žetony postupu a zranění (nyní jsou i některé očíslované pro lepší přehlednost).
Krabice je trochu jiná oproti starší verzi core setu z roku 2010. Připomíná spíše nedávno vydanou hru od FFG a tou je Marvel Champions, vlastně je to taky LCG. Boční strany zůstaly stejné – červené, jen logo PÁN(O)PRSTENŮ se změnilo, a také přední obrázek s Gandalfem bojujícím s lesními pavouky v Temném lese se změnil. Stejně se změnila i fotka s rozloženou hrou na zadní straně včetně popisu. Těžko říct, jestli design nové krabice je lepší než ten předchozí. Osobně se mi líbí spíše ten starší design této karetní hry. Co však musím pochválit je plastový insert, kam můžete rozdělit své žetony a karty. Není to nic extra, ale určitě se to hodí, pokud v budoucnu budou vydávána další rozšíření.
Plánovaná jsou dle českého vydavatele zatím 3 velká, těžko říct jaká – jestli to bude opět Khazad-dûm a Dědicové Númenoru či něco jinak smíchaného (mix balíčků dobrodružství).
Trailer k revidované edici
Pojďme si nyní připomenout, jak se tato skvělá karetní hra ze světa Pána prstenů vlastně hraje. Přece jen od vydání starší verze LCG je to už nějaký pátek.

Jak se to hraje

Každý hráč si vytvoří svůj hráčský balíček karet a připraví si 1-3 hrdiny (vždycky se většinou hraje se 3), se kterými bude hrát vybraný scénář. Dále se připraví balíček setkání dle scénáře, který bude hráčům cestu znepříjemňovat. Všichni si líznou 6 karet do ruky a jsou připraveni začít hrát.
Rozložení hry

 

Každý tah se skládá ze sedmi fází. Každou fázi odehrají vždy oba hráči, počínaje začínajícím hráčem. Začínající hráč se každé kolo mění.
1. fáze – hráči si vezmou jednu kartu ze svých balíčků a jejich hrdinové dostanou jeden žeton zdroje
2. fáze – hráči vyloží karty předmětů a spojenců (případně se spustí některé efekty) a zaplatí za ně žetony zdrojů
3. fáze – určí se postavy, které půjdou plnit úkol, otočí se jedna karta za každého hráče z balíčku setkání a vyhodnotí se, zda se hráčům podařilo postoupit v plnění úkolu
4. fáze – hráči si mohou zvolit cestu do jedné z oblastí, která je vyložena z balíčku setkání (pokud je nějaká vyložena)
5. fáze – setkání s nepřáteli. Každý hráč si může zvolit, zda se chce utkat s jedním z nepřátel, kteří jsou vyložení z balíčku setkání. Dále se ověří, jestli na některého z hráčů zaútočí ostatní z vyložených nepřátel
6. fáze – souboj. První útočí nepřátelé, hrdinové se mohou bránit, poté mohou hrdinové opětovat útok
7. fáze – všichni hráči opět připraví všechny postavy (které buď plnily úkol, bránily, nebo útočily), zvýší si svoji míru ohrožení o jedna (pokud je ohrožení rovno 50, hráč je vyřazen ze hry). Vymění se začínající hráč a začíná se znovu od 1. fáze
Hra končí, pokud všichni hráči dosáhnou míry ohrožení 50 a tím prohrají. Nebo pokud se alespoň jednomu hráči podaří úspěšné projít všemi úkoly vybraného scénáře, potom vyhrávají všichni hráči.

Videa k původní hře

Představení hry

 

Balíčky a karty
Příprava hry
Výuková videa, která jsou výše vycházejí z původního Core setu pro 2 hráče. Revidovaný Core set z roku 2022 umožní hrát hru až 4 hráčům (na to byly dříve potřeba 2 Core sety). Veškerá dříve vydaná rozšíření a případná budoucí rozšíření jsou navzájem kompatibilní s oběma Core sety.
 
 
Nové karty
A podívejme se s jakými novými kartami, výhody a strasti, přichází tato nová revidovaná edice.
Karty strastí a výhod

Do hry přichází nový spojenec – elf Mendor, kterého získává první hráč hned na začátku hry.

To je skvělá zpráva, jelikož každý pomocník je prostě dobrý pomocník (získáváte postavu se sílou vůle 1, útočnou silou 1, obranou 1 a k tomu má celkem slušný počet životů 3). Určitě se vám bude při vašich toulkách po Středozemi v režimu kampaně hodit. Navíc má odměňující reakci, kdy po splnění úkolu si jej můžete znovu připravit a každý hráč si může vzít 1 kartu z balíčku. Disponuje také klíčovým slovem Střelec, takže může útočit zpovzdálí na nepřátele, jež jsou ve střetu s jiným hráčem.
Prostě skvělý zvěd, zabijácký elf Mendor, se při toulkách Temným hvozdem šikne.
Dalšími kartami výhod jsou 2x doplňky s přízviskem Okolnost a 1x událost.
Prvním doplňkem je karta V rukách osudu, která funguje jednoduše jako generátor zdrojů. Hrdina totiž s tímto připojeným doplňkem získá během každé fáze zdrojů o 1 zdroj navíc (dohromady 1+1 = 2 zdroje). To se určitě hodí a spolu s vyčerpáním karty Správce Gondoru se vám zdroje na hrdinu jenom posypou (1+1+2 = 4 zdroje / každou fázi zdrojů). Druhým doplňkem je Udatnost, jehož trvalá reakce je trošku složitější. Hrdinovi pod útokem můžete ve zkratce vyčerpáním tohoto doplňku (viz pravidla) vyléčit jedno zranění, a zároveň bránícímu se nepříteli přidělit 1 poškození. Podmínkou však je, že bránicí se útočník musí být zvolen za útočníka (tedy být připraven). To vám však tento doplněk neudělá, že zároveň připraví postavu (připravíte se během fáze obnovení nebo využitím nějaké karty). Třetí kartou výhod je jednorázová událost Mendorova pomoc (každé kolo můžete využít kartu pouze jednou). Ta ve fázi akce přidává vašemu společníkovi v režimu kampaně, lesnímu elfovi Mendorovi, +2 k síle vůle, +2 k síle útoku a +2 do obrany. To špičaté ucho má prostě něco do sebe.
„Nám nepřísluší zvládnout všechny zvraty světa, jen udělat, co můžeme, pro dobro let, do nichž jsme postaveni, vykořeňovat zlo na polích, která známe, aby ti, kdo přijdou po nás, mohli obdělávat čistou zemi. Jaké počasí budou mít, o tom my nerozhodneme.”
—Gandalf, Návrat Krále
Nyní se podíváme na další 2x nové karty, které se přidávají do hry jako předešlé dle pokynu kampaně, a tím jsou nepříjemné strasti. První kartou je zrada a druhou nepřítel.
Zrada Pomalý jed s klíčovým slovem Nápor přinese do hry, tedy přesněji řečeno do Oblasti odhalení další kartu setkání během fáze plnění úkolu. A navíc má nepříjemný ale zajímavý efekt Při odhalení, že každý hráč si musí vybrat: buď vyčerpá každou svou zraněnou postavu, anebo udělí jednomu ze svých nejvíce zraněných hrdinů 2 zranění. Výhodou je, pokud nejste zranění vůbec, nic se nestane (pouze vyhodnotíte Nápor). Pokud jste však zmrzačení z předešlých bojů s lesními pavouky či horským trollem, popadáte při odhalené této zrady jako mandarinky.
Stínové efekt karty je také nepříjemný, který vám vyčerpá všechny zraněné postavy.
Poslední kartou strasti je nepřítel, respektive jsou to spíše nepřátelé. Stvůry a pavouci, nebo-li Legie Ungolianty, jež mají povinný efekt, který ve střetu s hráčem vyčerpá 2 postavy. To je dosti nepříjemné vzhledem k tomu, že útočících nepřátel z Temného hvozdu může být opravdu hodně. Jinak až na vysoký počet životů, tedy 5, jsou staty nepřítele tak na střední úrovni. Úroveň ohrožení 33 je ještě nějaký čas než vejde do hry. Ohrožení 3 je poměrně vysoké, takže je lepší s ním nakonec se střetnout (neponechávat dlouho v Oblasti odhalení). Útok +2 a obrana +2 tak normálka pro středního útočníka, ale určitě se bude dobře bránit. Tyto dvě karty mi přijdou jak z nějakého Nightmare Decku.

Režim kampaně

Režim kampaně je zajímavá alternativa pro hraní Pána prstenů: karetní hry, ve které se kombinují
všechny scénáře ze základní sady do jednoho epického dobrodružství! Při hraní režimu kampaně hráči
odehrají postupně všechny scénáře. Do dalšího scénáře hráči postoupí až poté, co splní vítězné podmínky současného scénáře. Pokud by hráči během scénáře prohráli, nehrozí jim žádný trest. Musí jej ale odehrát znovu a vyhrát, jinak nemohou postoupit do dalšího scénáře.
Pojďme nyní nahlédnout na karty kampaní ke třem původním scénářů.
Myslím, že k tomu není co více rozepisovat.

1. scénář

2. scénář

3. scénář

V průběhu kampaně mohou výsledky každého scénáře ovlivnit výsledek toho dalšího a rozhodnutí
z jednotlivých dobrodružství mohou ovlivnit budoucí scénáře. Záznam kampaně slouží ke sledování průběhu a vývoje celé kampaně.
Záznam kampaně

 

Soubory ke stažení !!!

Český vydavatel této skvělé karetní hry Pán Prstenů zpřístupnil pro majitele původního core setu materiály ke stažení. Můžete si je stáhnout přímo zde (viz odkazy) či na Hraj.cz nebo na Zatrolene-hry.cz.

 

Závěrečné zhodnocení

Původní Pán Prstenů LCG ( v orig. The Lord of the Rings: The Card Game LCG) z roku 2010 byla skvělá kooperativní sběratelská karetní hra, která vás zavedla ještě hlouběji do Středozemě. Do toho fantasy světa, kterého dobře znáte z knih J.R.R. Tolkiena (především z Pána prstenů, Hobita, Silmarillionu).
Podle příběhových scénářů jste plnili všelijaké úkoly, potkávali postavy, navštěvovali lokace a poráželi známé i neznámé nepřátele. LCG se dočkala se mnoha cyklů s rozšířeními a balíčky dobrodružství. Pro svou deckbuildingovou mechaniku se stala velice oblíbenou, ale s přibývajícím cardpoolem už těch karet bylo poměrně dost. Hra se přesto i po letech prodává poměrně dobře dodnes.
Nyní v roce 2022 se světový vydavatel deskových her FFG rozhodl tuto LCG hru trošku oprášit – pozměnil trochu design krabice, přehledněji sepsal pravidla, vložil více kopií karet až pro 4 hráče (z 226 na 313), ponechal původní grafiku karet (ilustrace mají své kouzlo i dnes), očísloval některé žetony postupu a zranění pro lepší přehlednost a všechny tři původní scénáře zakomponoval do režimu kampaně (přibyly nové karty strastí a výhod).
Ale tak proč ne. Tato populární LCG hra si prostě zaslouží nějaký ten UPDATE  a bylo by škoda na ní zapomenout. Už roky se ozývají skalní příznivci a obtěžují českého vydavatele ADC Blackfire, jestli bude nějaký dotisk či se chystají nějaké další expanze (v ČR vyšly jen 2 cykly – Khazad-Dum + 6 x balíčků dobrodružství TrpaslujeDědicové Númenoru +  6 balíčků dobrodružství Proti stínu). Prosby fanoušků tak byly po letech volání konečně vyslyšeny.
Nové revidované vydání Pána Prstenů: Karetní hra je sice fajn, ale pro vlastníky původního hry nepřinese nic extra nového (kromě nových karet ke kampani). Nové karty spolu se záznamem kampaně si můžete stáhnout k tisku na Hraj.cz nebo na Zatrolených hrách. Co hodně ale zamrzí, je český překlad karet do češtiny. Ten se ani tentokrát vůbec nepovedl, jelikož na mnohých kartách najdete přesmyčky, vypadnutá písmenka, slova ve větě psaná dohromady či krkolomně formulovaná, jako kdyby překladatel vůbec nečetl pravidla. Hodně to zamrzí vzhledem k tomu, že český vydavatel má původní karty z minulosti  a ani nebyly zakomponovány jejich opravy z posledních FAQ. Dojmy z českého překladu nejsou tedy dobré, ale pořád ty texty z karet a efekty se dají pochopit.
U mě je velkým problém revidovaného Core Setu jeho dosti vysoká cena. Sedmnáct stovek a více mi přijde prostě moc vzhledem k tomu, že v krabici nenajdeme ani žádné plastové figurky. Původní Core Set stál myslím něco přes 1200 Kč, nyní jej seženete snad kolem 899 Kč (možná ještě míň).
Tuto revidovanou karetní LCG hru sice doporučuji, ale nad cenou je třeba se zamyslet.

 

 

ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.

PÁN PRSTENŮ: KARETNÍ HRA
(V ORIG. THE LORD OF RINGS: THE CARD GAME)
AUTOR: NATE FRENCH
VYDAVATEL ORIGINÁLU: FANTASY FLIGHT GAMES
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S.R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2022
POČET HRÁČŮ: 1-4
VĚK: 14+ LET
HERNÍ DOBA: 60-120 MINUT


Stručný verdikt s ohodnocením

Revidované vydání starší karetní hry Pán Prstenů je fajn a jistě si jej tato populární LCG hra zaslouží. Doplněny byly kopie karet navíc pro možnost hraní až ve 4 hráčích, zpřehledněná pravidla a režim kampaně. Co sráží hru v hodnocení dolů, je krkolomný překlad karet do češtiny (chybí písmenka, slova psaná dohromady) a dosti vysoká cena revidovaného vydání. Je na můj vkus přece jen dost vysoká (cca 1700 Kč a výše).

 Celkové hodnocení: 88,750 = 89 %


Klady a zápory

+ skvělá karetní hra Pán Prstenů je zpátky!
+ krásná grafika karet a zpracování komponent
+ zpřehledněná česká pravidla
+ režim kampaně, nové karty, kopie původních karet navíc
+ mechanika hry (plnění úkolu, cestování, boj s nepřáteli)
+ možnost hraní sólo hry či až ve čtyřech hráčích
+ samostatná hra, plánovaná další rozšíření a balíčky dobrodružství
– vysoká cena revidovaného core setu (1700 Kč a výše)
– překlad karet do češtiny je s chybami
– plánovaná rozšíření a balíčky dobrodružství budou taky něco stát
– nejasnost v mechanice (hráč sem tam narazí na nějaký špek)
 

 

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář