Small World of Warcraft (2020)

Souboj ras ve světě Warcraftu


Na Azerothu začíná nový den, stejný jako všechny předním i ty, které budou následovat.
Den nemilosrdných bojů o ovládnutí světa Warcraftu. Svět už všem připadá příliš malý a navíc se v něm odehrává nikdy nekončící svár mezi Aliancí a Hordou. Přichází úsvit a s ním i čas, kdy se do předním linií postavíte i vy.


Společnost Blizzard Entertainment v roce 2020 stále odkládala vydání PC hry, osmého datadisku, World of Warcraft: Shadowlands, aby dodala nejnovějšímu rozšíření MMORPG více lesku, a tak nedočkaví hráči, jež dychtivě toužili znovu se vydat do Azerothu, si mohli zkrátit čas před oficiálním vydáním tohoto rozšíření k videohře novou deskovkou s názvem Small World of Warcraft.

Tato desková hra, která vyšla o něco dříve než datadisk k PC hře, je reskinem poměrně známé strategické deskové hry Small World z roku 2009. Zatímco licencované verze slavných herních značek se mohou zdát laxním způsobem, jak přimět nové hráče ke koupi deskovky, podobnosti mezi tématy obou her a novými mechanismy vyvinutými původním designérem Philippem Keyaertsem činí Small World of Warcraft opravdu důstojným pokračováním Small Worldu, které pobaví zaryté fanoušky WoW, aniž by se odcizil od těch, kteří MMORPG nikdy nehráli.

Small World se soustředí na konflikt mezi širokou škálou fantasy ras, které se snaží najít dostatek prostoru k prosperitě. To je do značné míry také zápletka World of Warcraft, která již 15 let hledá nové způsoby, jak nechat elfy, trpaslíky, orky a trolly bojovat o zdroje a půdu. Některé ze stejných ras dokonce existují v obou hrách, ačkoli jejich inkarnace ve Small World of Warcraft změnily své schopnosti tak, aby více ladily se známou videohrou. Malé světové rasy, které se tam nevešly, jako jsou krysaři a půlčíkové, byly vyměněny za ekvivalenty Warcraftu, jako jsou koboldi a gnómové.

 

Ukázka ke hře

 

Stejně jako v původní hře soutěží dva až pět hráčů o co nejvíce vítězných mincí dobýváním a držením polí na herní mapě. Zatímco Small World používal jednu velkou mapu, Small World of Warcraft používá několik menších, aby odrážely jeho prostředí Azerothu, který se skládá z mnoha kontinentů. Výsledkem je, že hráči mívají docela odlišné zóny kontroly nebo konfliktu, ačkoli Small World of Warcraft také obsahuje spoustu způsobů, jak usnadnit příležitostné rozmístění sil na vzdálená území.

 


Velitel armády trpaslíků se znaveně sesunul do křesla. Konečně se jim to podařilo. Po několikaměsíčním obléhání padla pevnost, jež jim bránila projít průsmykem na jih. Zvenku se ozýval zpěv slavících vojáků, ovšem velitel se radovat nemohl. Orkové sice slábnou, ale poslední dobou přicházejí stále znepokojivější zprávy. Někteří dokonce tvrdí, že se na východě začínají srocovat armády nemrtvých. Pokud brzy nedorazí posily, nedokáží trpaslíci dlouho odolávat náporu ze dvou stran.


 

Hráči začínají hru výběrem z omezeného počtu možných ras, z nichž každá má vlastní sílu a náhodně přidělenou speciální schopnost. Někdy tato komba dávají smysl, například Vodní nagu je těžší dostat z bažin, a někdy opravdu nedávají – jako Skřeti milující výbušniny, kteří se pustí do zemědělství. Toto (ne-)spojení je součástí kouzla celé hry a pomáhá vyvážit různé rasy, protože jste jako hráči nuceni zvažovat, jak budou pro vás dobré obě strany rovnice.

Rozložení hry

 

Rasy a speciální schopnosti navíc určují, jak zalidněná je vaše rasa, což se projevuje žetony, které používáte k rozmístění po mapách. Rozprostření do prázdné země může vyžadovat pouhé dva žetony, ale musíte si připlatit za postupu do drsnějšího terénu, jako jsou hory nebo les, a odevzdat jeden žeton za každého nepřítele v zóně, na kterou útočíte. Když je dobyto pole, které držíte, jeden z vašich žetonů se vrátí do krabice. Vzhledem k tomu, že obvykle začínáte pouze s 10, může se stát, že vám dojde a nebudete si moci vzít zpět, co jste právě ztratili.

Zde přichází na řadu nejsložitější, ale zároveň nejzajímavější strategie celého Small Worldu:

Umění se správně rozhodnout, kdy v pravý čas nechat rasu upadnout do zapomnění a vést ke slávě další jinou rasu, která přinese svému vůdci větší bohatství.

Nejlepší je opravdu někdy skončit, i když jste na tom dobře, a získat nějaké ty body za území, které aktuálně držíte, v naději, že jste svou původní rasu umístili do nežádoucích oblastí, takže se tam na pár kol budou držet a přinášet vám nějaké ty zisky. Poté si vyberete jinou rasu, o které si myslíte, že je pro aktuální stav hry nejlepší, a začnete dobývat nová území, kořistíte u slabších hráčů, dokud se sami nebudou muset rozhodnout, že se svou rasu raději upadnou a nevyzkouší jinou strategii.

 

Krabice hry

 

Všechny tyto mechanismy jsou věrné původní hře Small World, ale Small World of Warcraft přidává klíčový nový prvek, díky kterému je výběr rasy k ovládání ještě lepší a strategičtější. Ve World of Warcraft patří většina ras buď Hordě, nebo Alianci, frakcím, které jsou v neustálém boji mezi sebou o nadvládu. Ti, kteří zůstávají neutrální, někdy hrají na obě strany, ale častěji jsou jen chyceni do křížové palby.

Stejně tak každá rasa v Small World of Warcraft má frakci a vy získáte jeden bod za každou jinou rasu patřící do nepřátelské frakce, kterou v tomto kole porazí. Některé rasové síly poskytují ještě více pobídek pro boj s vašimi tradičními nepřáteli. Výsledkem je, že byste se při výběru rasy měli velmi pečlivě dívat na poměr sil na hrací desce, abyste zjistili, zda se chcete pokračovat v boji, který může mít zase velké zisky, ale bude z vás neustále dělat cíl.

Novinkou jsou také artefakty a legendární místa, žetony umístěné lícem dolů na různé oblasti herního plánu. Když jsou jejich prostory dobyty, žeton se otočí a odhalí známé ikonické části ze světa World of Warcraft, od původní hry až po rozšíření Battle for Azeroth z roku 2018, což vám dává něco, za co můžete skutečně bojovat a těšit se na to.

Relikvie jsou artefakty, které lze sebrat a použít na kterémkoli z vašich území, a dodávají tak hře další výhodu, když malí trpaslíci a koboldi bojují o moc, kterou získali tím, že mají Frostmourne, legendární meč strašlivého krále Lichů. Pokud s artefaktem dobudete místo, můžete si jej vyzvednout a použít sami – což je jako ukořistit nějakou obzvlášť epickou oblast ve videohře. Legendární místa se stávají ohniskem konfliktů, protože často poskytují bonusové vítězné body, simulující bojiště a válečné fronty, kde se hráči ve World of Warcraft nejčastěji dostávají do konfliktu.

Zatímco hráče World of Warcraft bude bavit s největší pravděpodobností  z nostalgie, díky silné mechanice a skvělé vyváženosti Small World of Warcraft by měl zaujmout každého fanouška fantasy. Vzhledem k tomu, že Small World i World of Warcraft mají každý obrovský počet rozšíření, nová deskovka má také spoustu prostoru pro růst a poskytuje ještě náročnější bitvy o dobytí.

Deskovka ze světa WoW byla taktéž vydána u nás v České republice roku 2020 společností ADC Blackfire Entertainment, s.r.o., ale kvůli zachování licence nemohla přeložit všechny rasy a místa do češtiny. Ve výsledku to působí celkem podivně, ale vůbec to nekazí herní zážitek.

 

FOTOGALERIE:


PRAVIDLA HRY



ZÁVĚREČNÉ ZHODNOCENÍ


Small World of Warcraft je moc krásná desková hra s povedenou grafikou, která skvěle vystihuje a zapadá do herního světa Azerothu.

V krabici najdeme nepřeberné množství žetonů se 16-ti rasami, 6 oboustranně malovaných mapových dílů, nějaká ta legendární místa a artefakty z tohoto světa a spoustu dalšího materiálu. Za ty peníze je to opravdu nabitá krabice s herními komponentami. Pravidla jsou pěkně graficky, přehledně a srozumitelně napsaná (jen sem tam nějaký ten překlep). Bohužel některé části textu – především názvy ras a míst, jak už bylo řečeno výše zůstaly z licenčních důvodů nepřeložené (v angličtině), což tak trochu mate, ale hernímu zážitku zase neubere.

Jinak pokud jste již hráli Small World, tato deskovka Small World of Warcraft vám bude připadat velmi povědomá. Rasy, které spolu ve světě Warcraftu válčí, se sice od těch v původní hře liší, ale herní mechaniky jsou si naprosto podobné.

Je zvláštní, že problém je ve hře dvou hráčů.  Je to dáno skutečností, že s menším počtem hráčů u stolu je na herním plánu v jednu chvíli přítomno málo dostupných ras. To ubírá na rozmanitosti a hloubce celé hry, která prochází interakce mezi speciálními silami. Z tohoto důvodu je těžké doporučit Small World of Warcraft jako hru pro dva hráče. Na své si přijdete spíše s více soupeři, zvláště když máte dostatek hráčů na to, abyste vyzkoušeli jeho týmovou variantu „Battle for Azeroth“, která zajišťuje, že v boji jsou vždy rasy Aliance a Hordy a vidí, jak se partneři pokoušejí využívat se společné strategie. I když je možné hrát s nižším počtem hráčů, hra doporučuje čtyři nebo až pět.

Stojí tento nejnovější spin-off zavedeného hitu za utrácené peníze? Odpověď zní: Ano, určitě záleží. Pokud jste Small World vyzkoušeli a nebavilo vás to, není zde nic, co by okouzlilo váš názor. Pokud jste fanouškem původní hry, toto je její o něco hlubší verze, i když taková, která recykluje některé nápady z předchozích vydání, zatímco představuje jiné, které ji činí nekompatibilní se hrou z roku 2009. A pokud jste ve Small World nováčkem, rozšíření hry nabízí postupem času další objevování a více způsobů, jak upravit její nastavení.

Lidé, kteří si deskovku Small World of Warcraft si užijí nejvíce a ocení ji, jsou určitě  fanoušci World of Warcraft , kteří hledají přístupnou týmovou strategickou hru z oblíbeného prostředí. To je důvod, proč je zvláštní, že týmová hra, která řeší mnoho problémů s individuálním rozestavěním, je zahrnuta jako volitelná doplňková varianta. Jakmile hru vyzkoušíte, tak vás vtáhne do tohoto fantasy světa.

 

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme vydavateli.


SMALL WORLD OF WARCRAFT
AUTOR: PHILIPPE KEYAERTS
VYDAVATEL ORIGINÁLU: DAYS OF WONDER
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S.R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2020
POČET HRÁČŮ: 2-5
VĚK: 8+ LET
HERNÍ DOBA: 80 MINUT


Stručný verdikt s ohodnocením

Small World of Warcraft přináší skvělý herní zážitek ze světa Azerothu a zároveň dobře zužitkovává svoji populární PC licenci. Drobnými úpravami mění původní deskovou hru Small World z roku 2009 a výborně jí dolaďuje.
Především kombinací nového herního plánu se šesti ostrovy, vlastnostmi nových ras a dobýváním legendárních míst. Hra vás nutí zvažovat svoje kroky a rozhodnutí (např. upadnout jednu rasu a druhou dovézt ke slávě).

Celkové hodnocení: 91,875 = 92 %


Hodnocení dle kategorií