Ponožkožrouti (2021)

 

O příšerkové hře

V nové dětské hře s krásným českým názvem Ponožkožrouti hrajete za hodné skřítky, kteří v dětském pokoji prohledávají zásuvky, koše a skříně, a snažíte se jako první dohledat barevné ponožky. Ten kdo dohledá všechny tři páry, stane se vítězem hry. Pozor však na Crittersáky, barevné příšerky, kteří vybíhají ze svých doupat zpod postele a dychtivě se snaží sebrat každou osamocenou ponožku.

Ve hře Ponožkožrouti postupně prozkoumáváte celý dům, otevíráte další místnosti, nacházíte další užitečné věci a stavíte se novým výzvám. Kdo nakonec vyhraje a sesbírá nejvíce ponožek? Dobrosrdeční skřítkové anebo dychtící kleptomaniacké příšerky tzv. Crittersáci (ofic. Ponožkožrouti)?

Krabice hry

Tuto dětskou hru vydalo u nás v češtině vydavatelství her a hraček ADC Blackfire & Asmodee někdy na přelomu letních prázdnin, tedy v srpnu r. 2021. Jedná se o hru pro 2 až 4 hráče od šesti let a jedna hra vám zabere zhruba tak 20 – 30 minut. Na malebné čtvercové krabici o rozměrech 24 x 24 x 6 cm, která vám po objednání u vašeho dodavatele deskových her přijde domů, sice píšou od 6 let, ale věkovou hranici bych spíše posunul na 7+ vzhledem k tomu, že se dětem občas motají tahy. Pletou si, jestli mají táhnout nejdříve příšerkou či skřítkem (nemluvě o dalších spletitých výzvách v dalších pokojích). Vyzkoušeno na mém pětiapůlročním synovi Kubovi a tříleté Emičce, ale možná máte doma zdatnější děti. Já osobně bych tuto hezkou hru doporučil až dětem 7+ kvůli těm různým možnostem tahání figurek (příšerek, skřítků) a otáčením dílků na hracím plánu. Jinak za počinem této dětské hry a distribuování do světa stoji společnost Lifestyle Boardgames Ltd (autoři Anja Dreier-Bruckner a Liesbeth Bos), od nichž kromě této hry můžeme v češtině znát i Pohádkáře (Storytailors).

 —

Barevní crittersáci jdou po vašich fuseklích.

Když k vám domů tedy přijde tato nádherně barevná krabice s příšerkami a otevřete víko, najdete uvnitř toto: pravidla v čeština (kupodivu druhá ve slovenštině nejsou), pravidla k obměnám (tj. při otevírání dalších pokojů), čtyři oboustranné karty skřítků (ilustrace má na svědomí Irina Pechenkina), čtyři barevné figurky skřítků, čtyři plastové nádherně zpracované figurky Ponožkožroutů (různobarevní crittersáci), pět kostek, 36 žetonů s vybavením (tj. koše, zásuvky, skříně s ponožkami) a ponožkožrout. doupaty (4 barvy), 16 kruhových žetonů s vybavením (4 x 4 barvy), 40 ponožek pěti barev, které jsou tak malinké, že máte strach, že je ztratíte. Naštěstí  je v krabici látkový pytlík, kam všechny ponožky hezky všechny nasypete a utáhnete provázkem, aby se nevysypaly. A poslední a nejdůležitější komponentou krabice je umělohmotný čtvercový hrací plán, který je rozdělen na 6 x 6 polí a který se pokládá na vnitřek krabice. Ten je koncipován jako dům, ve kterém se nacházejí čtyři bonusové místnosti – jejich tajemství odhalíte, až během průběhu hry, kdy nalepujete samolepky ponožek po domě, jak postupně procházíte hrou. Dostanete se tak k pokročilejším pravidlům a dalšímu hernímu vybavení, která hru pro děti ještě více umocní a zvýší její hratelnost, zároveň však i obtížnost.

Roztomilé komponenty

Přestože jsou nějaké nejasnosti v českém překladu a chyby na ilustračních obrázcích (není jich mnoho např. v pravidlech se píše: Ponožky z doupat mohou skřítci brát uhlopříčně, zatímco na obrázku je zobrazeno vodorovně či horizontálně). Pravidla jsou jinak vcelku jednoduchá. Nejasnosti z pravidel se dají lehce odvodit a domyslet si je (nejlepší je shlédnout videonávod na Youtube).

 

Příprava hry

Každý z hráčů (2 až 4 možných) si vybere jednu kartu s dobrotivým skřítkem. Může si do kolonky vlevo navrchu vepsat pro něj vymyšlené jméno. Důkladně si jej však promyslete, neboť mu to jméno zůstane do konce životnosti hry, tedy pokud jej nevygumujete gumou (pokud jste použili tužku) či nepřelepíte bílou lepkou a nepřepíšete :-). Následně si každý hráč vybere jednu ze čtyř barevných figurek skřítků a příslušné čtyři kulaté žetony vybavení ve stejně vybrané barvě, které si dá ke svojí kartě skřítka otočené lícem nahoru. Trošku jsem zklamaný z těch figurek, jelikož jsou obyčejné z Člověče, nezlob se!, přestože jsou o trošku větší. Nevím, proč výrobce zrovna zvolil tuto jednodušší variantu, ale prostě s těmi krásnými plastovými figurkami Ponožkožroutů to moc neladí. No, ale budiž.
Následně do vnitřní krabice nachystáme onen zmíněný plastový plán o 6 x 6 polích. Do každého rohu se vloží doupata Ponožkožroutů a do zbývajících polí umístíme náhodně zamíchané žetony vybavení (ty čtvercové) otočené lícem dolů. Hráči si pak umístí doprostřed tohoto rozestavěného hracího plánu své figurky skřítků. Můžete do jakékoliv volného ze čtveřice uprostřed. Do dutých plastových figurek Ponožkožroutů se následně vloží kostky se symbolem oka, a poté se tyto příšerky umístí na doupata podle své barvy. Každý z hráčů si nakonec z pytlíku vylosuje jednu ponožku a přidá si ji vedle svoji karty skřítka (nikoliv na kartu, tam se přidávají pouze tři spárované ponožky ve stejně barvě).
Rozestavění hry

Jak je vidět z tohoto stručného popisu, příprava hry je velice jednoduchá a nezabere ani pár minut. Co musím pochválit je jednoduchý plastový plán se 6 x 6 čtverci, které mají v rozích důlky, aby se čtvercové žetony vybavení snadno dostávaly ven. Věřte, že je budete hodně vyndávat a zase vracet zpátky, takže tato úprava hracího plánu je více než vítána. Co tedy nepochválím jsou již zmíněné figurky skřítků, ale taky jejich karty. Ilustrace na nich jsou v pohodě, ale ten podklad by mohl být silnější. Jsou totiž ze slabšího papíru a člověk má strach, že se po pár hrách zmuchlají. Tady taky mohl výrobce hry trošku více zainvestovat a nešetřit na tloušťce papíru. Skřítci by si zasloužily tvrdší kartu. Ještě se zmíním o malých ponožkách, nebýt pytlíku nevím, kde by se všude válely na zemi. Jsou totiž tak drobounké. Myslím, že po pár hrách je budeme hledat na koberci a nespárujeme je už vůbec. To je asi tak všechno ke kvalitě materiálu.

Hraní hry

Pojďme si nyní říct, jak se hra Ponožkožrouti vlastně hraje.

Tah příšerkou

První hráč, který je na tahu hodí barevnou kostkou a následně posune příšerkou odpovídající barvě na kostce o 1- 3 pole (příšerky se můžou pohybovat pouze vodorovně či svisle, nikoliv však úhlopříčně). Při pohybu po plánu se však musí posouvat přes hrany polí, které otáčejí kostkou schovanou pod příšerkou (hráč nesmí tedy do dokončení tahu zvedat figurku příšerky). Jakmile dokončí tah zvedne příšerku a podívá co je na kostce, jestli zavřené či otevřené oko. Pokud je to oko zavřené, příšerka spí a hráč pokračuje následně v tahu svojí figurkou skřítka. Jestliže-li však je oko otevřené, může provézt jednu ze tří akcí:

1) může se podívat na sousedící žeton vybavení, ale neukáže jej protihráčům

2) sebrat nespárovanou ponožku protihráči, který sousedí s právě probuzenou příšerkou
(tuto ponožku vložte do doupěte příšerky příslušné barvy)
3) provézt další pohyb (ověří se znovu, jestli příšerka spí či je vzhůru)
Barevní crittersáci

Tah skřítkem

Po odehraní této akce hraje hráč se svojí figurkou skřítka.
Může se také pohnout až o tři pole jako příšerka. Může se však pohybovat všemi směry na hracím plánu, tedy i úhlopříčně. Po ukončení tahu se může podívat na čtvercový žeton vybavení, kterém stojí. Pokud je to žeton stejné barvy jako figurka skřítka, nechá jej otočený lícem nahoru (kulatý se naopak otočí dolů) a z pytlíku si vezme náhodně dvě ponožky. Pokud jsou barvou shodné s nespárovanou, může si ji vyložit na kartu skřítku. Jsou celkem tři oblasti, kam může hráč umístit spárované ponožky. Na nohy, na ruce a dokonce i na uši skřítka. Pokud se mu podaří umístit všechny tři páry ponožek, vyhrává hru. Ponožky z pytlíku se mohou brát pouze tehdy, pokud není otočený kulatý žeton vybavení dolů. Jestliže je však čtvercový žeton vybavení jiné barvy než figurka, která na něm stojí, otočí jej lícem zpět dolů a hráčův tah tím pádem končí. Pokud je hráčova figurka v blízkosti doupěte Ponožkožrouta, může si místo otáčení čtvercového žetonu vybavení vzít si z doupěte jednu ponožku (jestli tam vůbec nějaká je). Následně ji spárovat a vložit na kartu skřítka. Tyto spárované fusekle už žádný mizerný crittersák nedostane!
Po odehraní tahu prvního hráče pokračuje v hraní další hráč ve směru hodinových ručiček. To se děje dokola, dokud jeden z hráčů nesesbírá tři stejné páry ponožek, a tím vyhraje vlastně celou hru. Výherce pak může na dno krabice na vyznačené stopy na nalepit samolepky ponožek těch barev, které během vítězné hry nastřádal. Za odměnu se mu po čase odemknou další místnosti a také odměny.

Závěrečné hodnocení

Hry pro menší děti máme rádi. Proto jsme se na Ponožkožrouty moc těšili, jelikož nás imponovalo víko krabice svojí malebnou, až pohádkově krásnou grafikou se skřítky a roztomilými příšerkami.
Uvnitř jsme nalezli také velice pestrý obsah komponentů, ale hned od prvního pohledu nás zklamaly karty skřítků, které byly opravdu moc tenoučké a figurky byly zase moc obyčejné. Zato plastové figurky příšerek jsou pestré, pěkně zpracované a velmi dobře se s nimi pohybuje po hracím plánu, zatímco pod nimi se bezchybně otáčejí skryté kostky s očkami. Tento prvek náhody, jestli příšerky spí či nespí (zavřené či otevřené očko) je dobře vymyšlený a funguje na jedničku.
Co se týče mechaniky hry, tak je to vlastně takové složitější pexeso, kdy hledáte stejné žetony vybavení a za odměnu dostanete ponožky. Vlastně téma ztracených ponožek a příšerek je skvělý nápad a určitě přiláká děti, aby si hru alespoň vyzkoušely. Po prvním hraní s dětmi mě osobně přišla hra překvapivě sterilní a nezáživná. Ani děti se moc nechytaly a nepamatovaly si, co mají vlastně dělat po pohybu příšerkou či skřítkem. Postupně jsme si hru ale osvojily a s přibývajícím odkrýváním odměn ze skrytých místností se postupně zlepšila zábava i hratelnost. Nakonec jsme si Ponožkožrouty užili a taky se u nich pobavili. Tato vývojová hra potrénuje paměť i přemýšlení u dětí.
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
Zadní strana krabice

SOCK MONSTERS
AUTOŘI: ANJA DREIR. BRUCKNER
LIESBETH BOS
VYDAVATEL ORIGINÁLU: GALAKTA
               LIFESTYLE BOARDGAMES LTD
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2021
POČET HRÁČŮ: 2-4
VĚK: OD 6 LET
HERNÍ DOBA: 20 – 30 MINUT


Stručný verdikt s ohodnocením

Krásná dětská hra s příšerkami. Princip otáčení kostkami pod figurkami funguje na jedničku. Pro děti předškolního věku ideální pro trénování paměti a myšlení.

Celkové hodnocení: 80,625 = 81 %


Klady a zápory

+ pohádková grafika
+ roztomilé figurky příšerek
+ plastový plán s důlky pro otáčení žetonů
+ svižná hra
– chyby v pravidlech či neřešeno vůbec (řeší errata)
– málo komponent tj. kostek, karet místností
– obrovský vliv má náhody
– zákeřnost spoluhráčů

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář