Pohádková krabice
|
O kouzelné dětské hře plné příběhů se zvířecími hrdiny
POHÁDKÁŘI je tedy dětská rodinná hra pro 2 až 6 hráčů od 5 let a hrací dobou cca 20 až 30 minut. Říkáte si, že to je málo? Ani ne, vzhledem k tomu, že knižní hra je převážně určená pro děti. Je to optimální doba, aby dítě vydrželo v soustředění na příběh a nezačalo se po delší době nudit. A věková hranice 5+ taky sedí vzhledem k porozumění textu a lehčí náročnosti pro děti.
Krabice jako kniha
Design, to je na této knižní hře pro děti asi nejkrásnější. Opravdu se moc povedl. Ale postupně.
Když jsem rozbalil poprvé balík, který mi přišel prostřednictvím nejmenované přepravní společnosti (jinak řečeno přes PPL), byl jsem opravdu překvapen, uchvácen, okouzlen a dalšími pocity nepopsanými zahlcen tou nádherně malovanou krabicí, která připomínala pohádkovou knížku. V ruce jsem držel nádherné pastelové dílo, ve kterém všechno pasovalo nekřiklavou grafikou a zároveň se mixovalo do smyšlených příběhů. Fantazie si zde opravdu vyhrála, kdy ústředním motivem krabice jsou dvě děti a okolo nich jako země otáčející se pohádkové motivy. Všechno to dobrodružství je cítit už z hlavního obrázku na krabici. Když ji však překlopíme na bok, zatají se nám dech. Boční hrany krabice jsou malované jako listy papíru (sem tam nějaká včelka či brouček), takže opravdu tato menší herní krabice připomíná pohádkovou knížku.
Uvnitř v knize… další kniha
Uvnitř balení |
Po otevření malebné krabice nás čeká hra, kterou si pro nás připravila tentokrát malá kniha v kroužkové vazbě. Její listy jsou pevné a kartonové, protože na jednotlivých stranách se ukrývají kapsy na karty. Tato kniha se stane knihou pohádek a v rámci přípravy ji hráči položí do středu stolu otevřenou na první dvoustraně. Pod ní složí trojdílnou bodovací stupnici, která ještě pod sebou potřebuje prostor, protože její ouška současně slouží jako hlasovací pozice. Obojí, jak kroužková kniha tak i stupnice, jsou krásně malované jako krabice.
Uvnitř v knize… kartičky a žetony
Kartičky a žetony |
Karta příběhu |
Tady je příklad jednoho z příběhů, který hráči doplňují – kdo by mohla být ta malá rošťanda?
Čím příběh doplňují? K tomu slouží 86 karet hrdinů – respektive zvířátek, kterých je tu opravdu hodně, což je jenom dobře. Člověk má alespoň více na výběr a hra jen tak brzy neomrzí. Každé zvířátko je nějak různorodé – najdeme zde všechny živočišné skupiny od hmyzu, ryb, obojživelníků, plazů, ptáků až po savce a každá má svůj groteskní výraz ve tváři, kterým dává najevo svůj pocit.
Takže kdybych měl vybrat z karet hrdinů a měl bych jej v ruce, tak bych jako malou rošťandu vybral třeba: vysmátou ještěrku nebo růžovou malou krabici.
Zvířecí hrdinové |
Pravidla… aneb jak se to hraje
Pravidla v balení jsou dobře a srozumitelně napsaná. Nenašel jsem žádné překlepy či nesrovnalosti. Jsou jednoduchá, a když vám něco není jasné, dobře to vysvětlí na obrázkovém příkladu. Všechno designově ladí s pohádkovou krabicí. Kromě českých pravidel jsou tu i slovenská. Pojďme si shrnout podle pravidel jak se tahle hra pro děti vlastně hraje.
Vyberte vypravěče příběhu. Tento hráč se normálně účastní hry, ale navíc bude ostatním hráčům předčítat příběhové karty a pomůže řídit hru. Každý hráč dostane sadu 6 hlasovacích žetonů a značku hráče ve zvolené barvě. Značky hráčů položte na začátek bodovací stupnice.
Zamíchejte balíček karet hrdinů a rozdejte 5 karet každému hráči. Zbylé karty položte obrázky dolů vedle hlasovací a bodovací stupnice.
Otočte vrchní kartu z balíčku hrdinů a vložte jí do kapsičky na první stránce knížky (je u ní symbol). To bude první hrdina vašeho příběhu.
Vypravěč všem hráčům přečte úvodní příběhovou kartu na první stránce a poté stránku otočí.
Poté vloží druhou příběhovou kartu do odpovídající kapsičky (tyto kapsičky jsou označené symbolem) a opět jí přečte.
Poté všichni hráči (včetně Vypravěče) vyberou ze své ruky kartu hrdiny, která podle nich nejlépe odpovídá popisu na příběhové kartě a položí ji obrázkem dolů na stůl. Role, pro níž hrdinu vybíráte, je na příběhové kartě vždy vyznačena tučnou kurzívou. Vypravěč může všem zopakovat roli, pro kterou hrdinu vybírají.
Jakmile všichni hráči vyberou kartu hrdiny, Vypravěč karty obrázky dolů zamíchá a poté je obrázky vzhůru vyloží pod hlasovací stupnici tak, aby každá karta byla přiřazena pod jeden symbol na stupnici.
Každý hráč poté tajně vybere jeden hlasovací žeton, který odpovídá hrdinovi, jenž se podle něj do příběhu hodí nejvíce a položí ho symbolem dolů na stůl.
Poté všichni hráči najednou otočí své hlasovací žetony a položí je ke kartám, pro které hlasovali.
Pamatujte: Nesmíte hlasovat pro svého vlastního hrdinu !!!
Bodování
Bodová stupnice |
Přiznám se, že s bodováním jsem měl trošku problém, jelikož jsem si nebyl jistý, jestli počítám správně. Ale snad jo. Líným zvykem je, když hrajeme Dixit, tak většinou počítají body manželka nebo kamarádi, takže nemůžu porovnat, jestli je bodovací systém stejný či nikoliv. Asi jo. Přibližme si tedy systém bodování podle pravidel.
Hráči získají 1 bod za každý hlas, který dostala jejich karta. Navíc, pokud nějaká karta (nebo i více karet) dostala nejvíce hlasů, každý hráč, který pro ni hlasoval, získá 1 další bod. Pokud všechny karty dostaly přesně jeden hlas, neudělujte žádné body navíc. Vítěznou kartu vložte do kapsičky na levé straně knihy (kapsičky na hrdiny jsou označené symbolem tlapek). V případě shody vybere vítěznou kartu hráč, který má aktuálně nejméně bodů na bodovací stupnici. Pokud je takových hráčů více, volbu provede nejmladší z nich. Přesuňte své značky po bodovací stupnici podle získaných bodů. Odhoďte ze stolu zbývající karty hrdinů a každému hráči rozdejte 1 novou kartu z balíčku hrdinů. Hráči si vezmou zpět své bodovací žetony, Vypravěč otočí knížku na další stránku, vloží další příběhovou kartu a hráči opět hlasují pro nejvhodnějšího hrdinu…
Tři varianty hry
Bodování zvířecích hrdinů |
KOOPERATIVNÍ VARIANTA
a) pro 3–6 hráčů
Na začátku hry položte na bodovací stupnici nezávisle na počtu hráčů 2 značky: zelenou značku za hráče a oranžovou za hru. Všichni hráči stále vybírají jednu svou kartu hrdiny pro každé hlasování. Karty poté doplňte kartami z vrchu balíčku hrdinů, aby jich bylo celkem 6. Těchto 6 karet hrdinů zamíchejte a vyložte je pod symboly na hlasovací stupnici. Cílem hráčů je vybrat jednoho hrdinu s nejvíce hlasy. Nesmíte se nijak domlouvat o tom, pro kterého hrdinu budete hlasovat.
Pokud uspějete a po hlasování zůstane jeden hrdina s nejvíce hlasy, hráči získávají 1 bod – posuňte zelenou značku na bodovací stupnici o jedno pole vpřed. Pokud má více hrdinů nejvíce hlasů nebo žádný hrdina nemá nejvíce hlasů, 1 bod získává hra – posuňte oranžovou značku. V tomto případě vyberte do příběhu náhodně jednoho hrdinu s nejvyšším počtem hlasů.
Pokud je na konci hry zelený žeton na bodovací stupnici před oranžovým, jako tým vyhráváte hru. Gratulujeme!
V opačném případě se pobavte nad tím, jak přemýšlíte při hlasování a zkuste to znovu
b) pro 2 hráče
Tato varianta hry se hraje jako kooperativní varianta pro 3–6 hráčů, ale s následujícími rozdíly:
– při hlasování vždy přidejte z balíčku hrdinů 2 karty
(můžete se také rozhodnout přidat 1 nebo 3 karty a tím snížit či zvýšit obtížnost);
– v případě shody při hlasování získávají hráči jeden bod;
– pokud každý hráč hlasoval pro jiného hrdinu, jeden bod získává hra.
VARIANTA PRO NEJMLADŠÍ HRÁČE
Nepřipravujte bodovací stupnici a hlasovací žetony.
Použijte pouze knížku, příběhové karty pro jeden příběh a karty hrdinů. Po přečtení každé příběhové karty hráči vyberou ze své ruky jednu kartu hrdiny a vysvětlí svou volbu. Dohromady se poté shodněte, čí volba je nejvhodnější a vybraného hrdinu vložte do odpovídající kapsičky v knížce. V této variantě hry nikdo nevyhrává ani neprohrává.
Závěrečné hodnocení
Pohádková hra určená nejen pro děti |
POHÁDKÁŘI jsou dobrou volbou ke koupi jako dárek pro děti, ať už k Vánocům, narozeninám či jen tak pro zábavu. Rozvíjí jejich fantazii, představivost v příbězích, komunikaci k jednotlivým situacím a dokonce se mohou pokoušet sami příběhy číst. Hra je krásně až pohádkově zpracovaná, z kvalitního materiálu, obsahuje hromadu karet hrdinů a deset krásných pohádek. Člověk si sice říká, proč tvůrci zrovna jako hrdiny vybíraly zrovna zvířátka (možná v dalších rozšířeních budou jiné postavy, rostliny či předměty), ale asi je to kvůli dětem, aby měli představivost a bylo jim to vzhledem k nižšímu věku bližší. Jedinou výtku mám ke značkám hráčů, které jsou sice dřevěné, ale taková barevná nic neříkající kolečka. Kdyby to byly nějaké pěkné pohádkové figurky nebo dřevění králíčci jako v Dixitu, vůbec bych se nezlobil. Vlastně v této hře je velká podobnost s Dixitem, ale chválím ten nápad rozvinout tu skvělou hru do nějakého příběhu. Pohádky ideální volba.
P.S. Jak jsem již naznačil v předešlém odstavci, rozšíření pro POHÁDKÁŘE se chystá i v češtině. Čeká vás 6 nových příběhů (včetně 2 rozvětvených), 30 nových hrdinů a 7 čistých karet pro tvorbu 2 vlastních příběhů. Pravděpodobně se jej dočkáme letos na PODZIM 2021.
Chystané rozšíření (ještě v anglickém znění) |
Stručný verdikt s ohodnocením
Dixit pro děti s pohádkovými příběhy.Krásná, zábavná a jednoduchá knižní hra.
Klady a zápory
+ krásná pohádková grafika+ konečně Dixit s příběhem+ kvalitní zpracování+ hodně karet hrdinů (zvířátek)+ jednoduchá pravidla pro děti+ 3 varianty hry+ klíčová slova na konci při čtení knihy– značky hráčů by mohly být lepší
Komentáře