Pán Prstenů: Karetní hra LCG – Návrat krále (2024)

Poslední krabice PP LCG

 


„Moc si přeji, abychom žili v jiných časech, Frodo, ale to není naše volba. Můžeme jen rozhodnout, co s tím, co nám bylo dáno. Jak se s tím vypořádáme, jak s tím naložíme.“

– Gandalf


 

Tato slova vyřčuje Gandalf, když mluví o těžkostech, které hrdinové čelí. Připomíná, že každý má svůj osud, který nemůže změnit, ale může se rozhodnout, jak se s ním vypořádá. Hlava a srdce se ukazují jako klíčové pro to, jak čelit těžkostem.

 

 


O hře


Pán prstenů LCG: Návrat krále bylo jedno z nejočekávanějších a nejoblíbenějších rozšíření v rámci karetní série Pán prstenů Living Card Game (LCG), kterou vydává Fantasy Flight Games. Tento titul patří do širšího universa Pána prstenů LCG, který vznikl na základě Tolkienova literárního světa Středozemě. Hráči se v této kooperativní hře ocitají v roli hrdinů, kteří se musí postavit temným silám a vyřešit výzvy, jež na ně čekají. Pán prstenů LCG se od svého uvedení stal jedním z nejvíce ceněných titulů na poli karetních her, což jen podtrhuje kvalitu tohoto rozšíření. Návrat krále přináší nejen nové karty a postavy, ale i celou řadu mechanických inovací, které dávají hráčům možnost prožít epické okamžiky známé z Tolkienovy trilogie.

Toto rozšíření Návrat krále je součástí širšího cyklu, který se zaměřuje na události v závěru Třetího věku, tedy na vrchol příběhu z Pána prstenů. Rozšíření obsahuje 330 karet, z nichž převážná většina tvoří karty setkání. Hráči mohou, s výjimkou několika vzácných karet, tyto karty využít i ve hrách mimo ságu. Nicméně největším lákadlem tohoto rozšíření je možnost zahrát si šest scénářů, které jsou úzce propojeny s poslední knihou trilogie.

  1. Pouť Šedé družiny
  2. Obléhání Gondoru
  3. Bitva na Pelennorských polích
  4. Věž v Cirith Ungolu
  5. Černá brána se otevírá
  6. Hora Osudu

Celkově rozšíření Návrat krále nabízí vynikající příležitost pro všechny fanoušky Tolkienova díla prožít vrcholnou fázi jeho světa v rámci herní mechaniky.

Tato recenze se zaměří nejen na samotné herní mechaniky, ale i na příběhové aspekty, design, nové postavy a výzvy, které Návrat krále nabízí. Rozšíření si zaslouží podrobný rozbor, protože má co nabídnout jak novým hráčům, kteří se s hrou teprve seznamují, tak i zkušeným veteránům, kteří již mají za sebou několik desítek hodin hraní základní hry a předchozích rozšíření.

 


Základní princip hry


Předtím, než se pustíme do detailního rozboru Návratu krále, je důležité pochopit základní principy, na kterých tato hra stojí. Pán prstenů LCG je kooperativní karetní hra, kde hráči nesoupeří mezi sebou, ale spojují své síly proti společnému nepříteli – temným silám Středozemě. Tato kooperativní povaha je jedním z hlavních taháků hry, protože klade důraz na týmovou spolupráci, strategii a správnou koordinaci mezi jednotlivými hráči. To zaručuje, že žádná partie nebude nikdy stejná, a hra nabízí dostatek variability pro opakované hraní.

Každý hráč v této hře ovládá své hrdiny s unikátními schopnostmi a vybavením, které se mohou navzájem doplňovat. Kromě hrdinů samotných mají hráči k dispozici karty, které jim umožňují získávat nové spojence, vybavení nebo ovládat situace na herním plánu. Tyto mechaniky dávají hře velmi flexibilní charakter, protože hráči mohou zvolit různé strategie a přizpůsobit svůj herní styl.

Living Card Game (LCG) je formát, který se od sběratelských karetních her (CCG) liší tím, že nevyžaduje kupování náhodných balíčků karet. Místo toho každý balíček karet vyjde ve formě předpřipravené sady, která je rovnoměrně dostupná pro všechny hráče. Tento přístup zajišťuje férovost a zamezuje tomu, aby si hráči museli kupovat více balíčků, než potřebují, aby měli k dispozici všechny potřebné karty.

Ve hře samotné se hráči ocitají v příběhu, který je velmi věrný Tolkienovu světu. S každým rozšířením a novým cyklem se příběh hlouběji ponořuje do událostí Středozemě, a jak se blížíme k Návratu krále, celý příběh se zaměřuje na epické bitvy a rozhodující momenty války o Prsten. Trilogie se tedy uzavírá po předchozích vydaných rozšíření Společenstvo prstenu (1. část, r. 2022) a Dvě věže (2. část, r. 2023).

 

Nové karty 1

 


Co přináší rozšíření Návrat krále?


Návrat krále přináší šest nových, velkolepých scénářů, které jsou zasazeny do závěrečných událostí války o Prsten, kdy se rozhoduje o osudu Středozemě. Tato nová sada scénářů nabízí hráčům výzvy, které jsou jak strategické, tak i napínavé. Scénáře v tomto rozšíření přebírají momenty z knihy Návrat krále, jako je obléhání Minas Tirith, bitva na Pelennorských polích a konečná cesta k horám Osudu. Každý z těchto scénářů má své specifické herní mechanismy, které hráči musí pochopit, aby je úspěšně dokončili.


1. scénář – Pouť Šedé družiny (obtížnost 6.5 z 10)

Zatímco Frodo, Sam a Glum putovali po lukách Ithilienu, Aragorn a jeho společníci svedli bitvu u Helmova žlebu a vyrazili k troskám Železného pasu, aby se vypořádali se zrádcem Sarumanem. Během jejich vyjednávání shodil čarodějův sluha Gríma z vysokého balkonu palantír, který je jen těsně minul. Aragorn zanechal Sarumana a jeho sluhu v péči entů, kteří střežili Orthank, ale kouli si vzal s sebou do Helmova žlebu a ve vysoké věži Hlásky nahlédl do Vidoucího kamene a dozvěděl se mnoho o pohybu nepřítele.

V hlubinách palantíru spatřil flotilu korzárů, která se blížila k pobřeží Gondoru právě ve chvíli, kdy vojsko Minas Morgul táhlo do války proti Minas Tirith. Když Isildurův dědic viděl, že Bílé město padne, pokud se pomoc nedostane na pobřeží včas, rozhodl se vydat se nejpřímější cestou přes hory do Pelargiru, a sice Stezkami Mrtvých.

Stezky Mrtvých, které vzbuzují hrůzu mezi těmi, kdo žijí poblíž jejich vchodu, prý obývají duchové mužů z druhého věku Středozemě; křivopřísežníci, kteří se odmítli připojit k Isildurovi, když je povolal do války proti Mordoru. Isildur je za jejich zradu proklel a odsoudil k setrvání ve stinných horách, dokud nebude jejich přísaha splněna.

Nebylo jisté, zda Isildurovu dědici pomohou, nebo mu budou překážet, ale Aragorn byl rozhodnutý dostat se k pobřeží tou nejrychlejší cestou…


2. scénář – Obléhání Gondoru (obtížnost 6.7 z 10)

Po strastiplné cestě pod Dwimorbergem se Aragorn a jeho společníci vynořili na jižním konci Strašidelné hory a vyrazili ke kameni Erechu. Tam Isildurův dědic vyzval Mrtvé ze Šeré Brázdy, aby splnili své přísahy a následovali ho do Pelargiru, kam se blížila umbarská flotila.

K údivu jeho společníků armáda mrtvých Aragorna poslechla a dbala jeho příkazů, ale i tak bylo těžké dojet do Pelargiru včas. Útrapy, kterými společníci prošli, byly nad síly většiny smrtelníků, hnala je však potřeba a Aragornova vůle je držela pohromadě. Za pět dní urazili více než devadesát mil, aby dosáhli přístavu Pelargir. U brodu Gilrain, když bojovali s korzárskými nájezdníky, kteří se plavili po řece, narazili na muže z Lamedonu. Přátelé i nepřátelé při jejich příchodu prchali ze strachu před Mrtvými, ale když dorazili k Pelargiru, korzáři se obrátili k boji.

Tam se na Anduině shromáždila hlavní síla umbarské flotily, aby vyplenila Gondor. Stála před nimi obrovská armáda korzárů a Šedá družina už byla znavena dlouhou cestou, avšak Aragorn přikázal armádě mrtvých zaútočit a opět vedl své druhy do boje…


3. scénář – Bitva na Pelennorských polích (obtížnost 7.9 z 10)

Zatímco se Aragorn se svými druhy hnal k přístavu Pelargir na Anduině, Sauron konečně vydal rozkaz k velkému a dlouho připravovanému útoku na Gondor a k naprosté porážce Západu. Skřeti hrnoucí se z Černé brány obsadili ostrovní pevnost Cair Andros a hlavní vojsko Mordoru vyrazilo z Minas Morgul pod vedením Černého kapitána, Černokněžného krále Angmaru.

Denethor, správce Gondoru, vyslal posly ke králi Théodenovi do Šeré Brázdy, a požádal ho, aby do Minas Tirith vyslal vojenskou sílu v sedlech. A mezi Gondorem a Rohanem vzplály ohně majáků. Mezitím do Minas Tirith napochodovali muži z gondorských lén, aby posílili městskou posádku. Kvůli korzárské hrozbě na pobřeží však vyslali méně sil, než doufali.

Tak se stalo, že Černokněžného krále sice čekali ne zcela nepřipravení gondorští muži, ale stále jich bylo mnohem méně než mordorských vojáků. V předvečer útoku chrlila Hora osudu oheň, černá mračna zatemnila oblohu a na Minas Tirith padla noc. Pokud se do Bílého města včas nedostane nadějná pomoc, Gondor jistě padne…


4. scénář -Věž v Cirith Ungolu (obtížnost 6.7 z 10)

Zatímco Aragorn uháněl přes jižní Gondor k přístavu Pelargir, zvrácené stvoření Glum vedlo Froda a Sama do Odulina doupěte, aby od nich získalo zpět svého „Miláška“. Glum však velmi podcenil sílu Samovy odvahy. Obří Odula byla smrtelně zraněna, když se vrhla na hobitovu elfí dýku, Glum nic nezískal a byl zahnán.

Glumova zrada si však vyžádala vysokou cenu. Frodovi v krvi koloval Odulin jed a Sam, který se domníval, že je posledním přeživším členem Společenstva Prstenu, na sebe vzal břímě a pokračoval v cestě k Hoře osudu sám. Nedostal se však daleko, protože Frodovo tělo objevil oddíl skřetů a on zaslechl překvapivé zprávy: Frodo nebyl mrtvý! Jed ze žihadla, které ho otrávilo, nakonec vyprchal, ale když se probudil, zjistil, že je v zajetí skřetů.

Sam, zděšený tímto zjištěním, se rozhodl svého pána zachránit a vydal se za skřety do věže v Cirith Ungolu. Když dorazil ke vnější zdi, překvapilo ho, že uvnitř slyší zvuky boje. Zdálo se, že se skřeti dohadují, co udělají se svým zajatcem. Povzbuzen tímto novým zvratem, sebral Sam odvahu a vydal se do pevnosti sám, ale nejprve se musel dostat přes Bdící…


5. scénář – Černá brána se otevírá (obtížnost 8.8 z 10)

Po zázračném vítězství v bitvě na Pelennorských polích svolal Aragorn radu lordů, aby stanovili další postup. Gandalf jim poradil, aby nečekali na Sauronův další tah, ale aby raději připravili svá vojska k pochodu na samotný Mordor a snažili se udržet pozornost jeho Oka.

Ačkoli se ještě nestal králem Gondoru, přítomní lordi souhlasili, že budou následovat Aragornův praporec až k Černé bráně Sauronovy říše, pokud tím poskytnou Tomu, kdo nese Prsten, čas potřebný k dokončení jeho výpravy. A tak se stalo, že pouhé tři dny po bitvě na Pelennorských polích se vojsko Západu vydalo z Minas Tirith směrem k Mordoru.

Přesto pochodovali bez naděje na vítězství. Každý z nich věděl, že jejich armáda nemá dost sil, aby Saurona napadla. Spíše doufali, že odlákají Sauronova vojska z jeho země a uvolní Frodovi a Samovi cestu k poslední etapě jejich cesty k Hoře osudu.

Zatímco hobiti procházeli Černou zemí, Aragorn vedl své vojsko na sever k Morannonu. Tam vztyčil Elendilův praporec a vyzval samotného Temného pána, aby předstoupil před soud. Dlouho nedostával žádnou odpověď, ale právě když Aragorn a jeho družina obrátili koně, aby se připojili ke svému vojsku, otevřela se Černá brána a z ní vyjeli vyslanci z Barad-dûr, aby s nimi jednali…


6. scénář – Hora osudu (obtížnost 9.3 z 10)

Sotva unikli z věže v Cirith Ungolu, stanuli Frodo a Sam na chvíli na okraji Morgai, vnitřního okraje západního pohoří Mordoru. Pod sebou viděli rozlehlou pláň Gorgoroth posetou nepřátelskými tábory. Po porážce u Minas Tirith Sauron svolával všechny síly do Mordoru.

Skřeti se na popelavé pláni hemžili jako mravenci a nespočet strážních ohňů plápolal po černé zemi jako hvězdy na obloze. Když se hobiti vydali po Morgai dolů, zdálo se, že se k Hoře osudu nemohou dostat, aniž by je někdo objevil.

Pak se k jejich údivu obrovská vojska Mordoru vydala na pochod na sever a nechala cestu do Orodruiny bez dozoru. Sauron směroval všechny své síly k Morannonu, kam Aragorn přitáhl se svým vojskem, aby se Temnému pánovi postavil.

Ani jeden z hobitů o tom nevěděl, ale jasně viděli, že tohle je jejich příležitost dokončit úkol. Tato závěrečná fáze měla rozhodnout o budoucnosti Středozemě: buď bude Prsten zničen v ohni Hory osudu, nebo bude objeven Ten, kdo nese Prsten, a Prsten se vrátí do rukou svého Temného pána…

 

 


Nové karty a postavy


Rozšíření Návrat krále přináší několik nových hrdinů a karet, které ještě více obohacují herní zážitek. Kromě nových postav, které přinášejí nové herní možnosti, rozšíření obsahuje také nové karty doplňků, událostí a spojenců. Hrdinové, jako Aragorn, Éowyn, nebo Faramir, přinášejí specifické schopnosti, které mohou výrazně změnit průběh hry. Tyto postavy jsou nejen skvělé z hlediska tématického, ale mají také silné herní mechaniky, které hráči mohou využít k dosažení svých cílů.

Aragorn, známý svou schopností vést a chránit, je ideální pro podporu týmu a zajištění stabilní obrany. Faramir, s jeho silným smyslem pro strategii, může být použit k plánování dlouhodobých tahů a přizpůsobení se nepřátelským hrozbám. Éowyn, s jejím nezdolným duchem a odhodláním, přináší vysokou bojovou sílu, která je užitečná v těžkých bitvách proti silným nepřátelům.

Kromě těchto postav přináší rozšíření i nové karty, které mohou být využity pro vylepšení vaší strategie. Nové karty příloh přinášejí silné vybavení, které zvyšuje výkon postav, a noví spojenci přinášejí cenné schopnosti, které mohou zvrátit rozhodující okamžiky ve hře. Karty událostí pak přinášejí flexibilitu a možnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám v průběhu jednotlivých scénářů.

Nové karty 2

 


Mechaniky a herní změny


Přestože Návrat krále vychází ze základních pravidel a mechanik Pána prstenů LCG, rozšíření přináší několik inovací, které dělají hru ještě dynamičtější a zajímavější. Nové karty a herní mechanismy přidávají na složitosti, čímž zvyšují náročnost hry. Tento růst obtížnosti je patrný především v nových scénářích, které vyžadují větší přípravu a plánování.

Strastiplný“ je nové klíčové slovo, které se objevuje na některých kartách úkolů ve hře Návrat krále. Toto klíčové slovo představuje snahy o změnu světa, které hrdinové Středozemě podnikli v závěrečné knize Pána prstenů. Dokud má hlavní úkol klíčové slovo „Strastiplný“, zvyšuje se úroveň eliminace ohrožení každého hráče na 99 a ohrožení všech hráčů nemůže být v každém kole sníženo o více než 1 bod pomocí efektů karet jiných hráčů. Kromě toho se hodnota ohrožení pro spuštění efektu Chrabrosti (vyskytujícího se v jiných rozšířeních) mění ze 40 na 80.

Přízrak“ je další nové klíčové slovo, které se objevuje u Nemrtvých nepřátel ve scénáři Pouť Šedé družiny. Klíčové slovo „Přízrak“ představuje tajemnou a děsivou povahu nemrtvých křivopřísežníků, s nimiž se Šedá družina setkala na své cestě Stezkami Mrtvých. Během kroku „určení poškození způsobeného v boji“ provedeného nepřítelem s klíčovým slovem „Přízrak“, pokud by útok způsobil nějaké poškození, je zrušeno a bránící se hráč místo toho zvýší své ohrožení o stejnou hodnotu.

Například „Napadení“ je klíčové slovo, které se objeví ve fázi 3B scénáře Bitva na Pelennorských polích. Představuje vytrvalý útok mordorské armády na město Minas Tirith. Dokud je ve hře fáze 3B, nelze na ni umístit žeton postupu pomocí efektů karet hráčů ani úspěšným plněním úkolů. Žeton pokroku ale můžete umístit na aktivní lokaci jako obvykle. Když hráči plní úkol neúspěšně, nezvyšují své ohrožení. Místo toho hráči udělují Minas Tirith tolik poškození, které se rovná množství, o něž bylo celkové ohrožení v oblasti odhalení vyšší než celková síla vůle každé postavy, jež byla vyslána plnit úkol. (Toto poškození se počítá pouze jednou za skupinu, nikoli za hráče.)

Rozšíření Návrat krále přináší nové typy karet, které umožňují lepší kontrolu nad situací. Karty doplňků, které postavám umožňují vylepšení jejich schopností, mají zásadní vliv na výsledek bitvy, stejně jako karty událostí, které hráčům umožňují reagovat na aktuální výzvy. Tyto karty přinášejí vyšší úroveň strategického myšlení, protože hráči musí pečlivě plánovat každý tah a neustále přizpůsobovat své strategie aktuální situaci.

Tento růst složitosti a dynamiky znamená, že Návrat krále je výzvou pro všechny hráče, bez ohledu na jejich zkušenosti. I hráči, kteří mají za sebou spoustu her, budou čelit novým výzvám a budou muset přizpůsobit svůj herní styl novým podmínkám.

 


Obtížnost a výzvy pro hráče


Jedním z hlavních rysů Návratu krále je jeho vysoká obtížnost. Rozšíření není určeno pro začátečníky, protože vyžaduje, aby hráči zvládli složité herní mechaniky a byli schopní vysoce koordinované spolupráce. Každý scénář je navržen tak, aby byl těžší než ty, které se nacházejí v základní hře, a dokonce i v předchozích rozšířeních. To znamená, že každý špatný krok může znamenat prohru. V tomto ohledu Návrat krále testuje dovednosti a schopnost adaptace hráčů.

Například obléhání Minas Tirith přináší neúprosné mechaniky, kde každé kolo rozhoduje o přežití. Bitva na Pelennorských polích se soustředí na rozhodující okamžiky, kde se zúročují veškeré přípravy. A finální scénář, který se odehrává ve tmách Mordoru, testuje hráče jak psychologicky, tak i herně – zde platí, že jediný chybný tah znamená ztrátu.

Tato obtížnost je výzvou pro zkušené hráče a přináší možnost hlubokého ponoru do herního světa. Ale díky různým obtížnostním stupňům je tato výzva také přístupná pro širší okruh fanoušků karetních her.

 

Zadní popis na krabici

 


Závěrečné zhodnocení


Pán prstenů: Karetní hra – Návrat krále (Return of the King) je rozšíření, které dokonale završuje celkový příběh této karetní hry a přináší hráčům epické výzvy inspirované závěrem knihy J.R.R. Tolkiena. Rozšíření obsahuje šest pečlivě navržených scénářů, které hráče zavedou od obléhání Minas Tirith až po samotné zničení Prstenu v Hoře osudu. Každý scénář nabízí unikátní mechaniky a příběhové momenty, které hráče vpravují do emocí, jež jsou klíčové pro závěr této epické ságy. Celkově tato kampaň poskytuje bohatý a uspokojivý herní zážitek, který si fanoušci nejen Tolkiena, ale i karetních her budou cenit.

Mechaniky rozšíření výborně navazují na předchozí obsah a současně přinášejí nové výzvy a herní prvky. Každý scénář vyžaduje důkladnou spolupráci mezi hráči, přičemž každý člen družiny musí využít své silné stránky k tomu, aby čelil specifickým výzvám. Tento důraz na týmovou práci je jedním z největších kladů této hry, protože dává každému hráči možnost podílet se na výsledku. Zároveň ale hra neztrácí na obtížnosti, což znamená, že je potřeba pečlivě plánovat a přizpůsobovat se měnícím se podmínkám během každé bitvy.

Herní design je v tomto rozšíření na vysoké úrovni. Většina scénářů se zaměřuje na detailní zpracování tematických prvků z knihy, což přináší ne jen hráčům, ale i fanouškům Středozemě nezapomenutelný zážitek. Bitvy o Minas Tirith, Pelennorské pláně nebo samotné nebezpečí Mordoru jsou věrně přeneseny do karetní podoby, což je rozhodně příjemný zážitek pro každého, kdo chce znovu prožít tento kultovní příběh. Nové karty a mechaniky rozšiřují možnosti pro taktiku a kreativitu při sestavování balíčků.

Jedním z menších nedostatků může být pro některé hráče relativní složitost hry, zejména v pozdějších scénářích, které mohou vyžadovat několik pokusů, než se podaří dosáhnout vítězství. Tento aspekt může být pro některé hráče frustrující, nicméně pro fanoušky výzev je to součást zážitku. Hra tak vyžaduje nejen strategické plánování, ale i trpělivost a schopnost adaptace, což je u podobných karetních her běžné.

V závěru je Pán Prstenů: Karetní hra LCG – Návrat krále fantastickým rozšířením, které završuje nejen kampaň tohoto konkrétního rozšíření, ale i celkovou dějovou linku této karetní série. Je to hra, která vyžaduje silnou spolupráci, promyšlenou strategii a dávku odvahy, stejně jako postavy z Tolkienova světa. Tento scénář pro hráče, kteří milují složité kampaňové hry a příběhový zážitek, představuje jedno z nejlepších zakončení, jaké si mohou přát.

ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.


Charakteristika hry:

LORD OF THE RINGS: THE CARD GAME
THE RETURN OF THE KING
AUTOR: NATE FRENCH, MJ NEWMAN, CALEB GRACE
VYDAVATEL ORIGINÁLU: FANTASY FLIGHT GAMES
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2024
POČET HRÁČŮ: 1-4
VĚK: 14+ LET
HERNÍ DOBA: 120 MINUT

Stručný verdikt s ohodnocením

Pán prstenů LCG – Návrat krále je komplexní karetní rozšíření, které skvěle umožňuje hráčům vytvářet specifické strategie díky detailnímu deck-buildingu. Hráči spravují zdroje a kombinují karty hrdinů jako Aragorn, Legolas či Gandalf s unikátními spojenci a událostmi, které mohou významně ovlivnit průběh hry. Každý scénář nabízí jedinečné výzvy a ikonické protivníky, jako jsou Nazgûlové nebo Saruman, kteří vyžadují precizní plánování a týmovou spolupráci. Hra je bohatá na tematické prvky a atmosféru Středozemě díky detailním ilustracím a hlubokému zapojení do lore Tolkienova světa. Pro zkušené hráče přináší Návrat krále neustálé výzvy a možnosti objevování nových kombinací karet a strategií pro maximální zážitek z hry. Zkrátka finále herní trilogie LCG je více než důstojné.

Celkové hodnocení: 90,000 = 90 %


Hodnocení dle kategorií