Úvodní obrázek
O starém Munchkinovi
Na úvod se musím přiznat, že nejsem bůhvíjaký fanoušek původního Munchkina tedy karetní hry od Steva Jacksona, která si dělá srandu z Dračího doupěte a všelijakých jiných her, obzvláště těch RPG deskových. Vtipná a zákeřná tak trochu možná je, ale vůbec není dotažená pravidlově do konce. Jasně, ty pravidla jsou psaná tak zjednodušeně, aby si to každý upravil sám a nebyl jimi vázán. Přesto se zde najdou spousty nesrovnalostí a nelogičností, kterými si autor zkrátka nezabýval nějak vysvětlit. Navíc mi ve hře chyběla nějaká ta hrací deska, abychom jako hráči mohli vykopnout dveře do místností, semlít toulavé nestvůry a postoupit na další úroveň. Všechno jsem si musel najít na internetu a vytisknout dodatečně. Tahle bláznivá a chaotické hra měla spoustu nedostatků, a proto mi nesedla – skončila na bazaru (je tam už půl roku a nikdo se neozval, něco asi na tom je). Zkrátka karetní hra Munchkin a ani nějaká ta další rozšíření se zombíky nebyla můj šálek čaje kávy.
—
Vydejte se do podzemí za dobrodružstvím, slávou
a jedinečnou šancí podrazit své přátele.
—
O novém Munchkinovi
Když jsem však zjistil, že český vydavatel deskovek a her pro děti společnost ADC Blackfire & Asmodee chystá v roce 2020 zbrusu novou deskovou hru ze světa Munchkina, nechávalo mě to chladným, dokud jsem neuviděl na webu tu nádherně ilustrovanou krabici s jejím figurkovým obsahem.
Munchkin: Podzemí měla všechno, co původní hře scházelo (podle obrázku). A především se jednalo už o plnohodnotnou deskovou hru, nikoliv o karetní odvar z parodie her na hrdiny. V malebné krabici se tentokrát nacházel několika úrovňový hrací plán s vyobrazeným podzemím, pohřebištěm nestvůr a slávometrem; dále se v ní se nacházelo sedm panelů hrdinů (5 normálních + 2 super), nádherně ilustrované karty prázdných místností a místností s nestvůrami, karty hrozeb a kořisti, šest černých kostek, hromada barevných žetonů, žlutých zlaťáků, fialových lektvarů a opravdu nádherně do detailu zpracované figurky (modré hrdiny, šedé toulavé nestvůry a červené bosse). Prostě plně nabytá krabice toho vyšperkovaného materiálu a typicky ztřeštěných kreseb.
Pod tvorbou této opravdu moc krásné deskové hry Munchkin: Podzemí je podepsáno trio Andrea Chiarvesio, Eric M. Lang a John Kovalic se svými ilustracemi. Nová hra trvá zhruba hodinu a půl a je určená pro 2 až 5 hráčů. Doporučený věk od 14+ sice moc nechápu, patrně kvůli výrazům a obrázkům na kartách. Přesto hru zvládne i mnohem mladší hráč (hrajeme s pětiletým klukem, ale optimálně asi 8+ je lepší). Je tedy určená i pro méně náročné hráče a vhodná jako nějaká party hra, třeba si ji můžete zahrát s kamarády na chalupě s flaškou tequilly v ruce za chladné noci na Silvestra.
Krabice hry s typickou grafikou Munchkin
Vzhůru do podzemí!
Než se vydáme dolů do temnoty bojovat s nestvůrami, je třeba se na hru připravit.
Na začátku rozložíme hrací plán podzemí doprostřed stolu tak, aby každý hráč jej měl v dosahu. Následně si zvolíme jednoho bosse ze dvou červených možných a umístíme jeho velkou figurku do doupěte na plánu podzemí. Obě figurky Plutonový drak a Vulrog jsou do detailu propracované a z kvalitního materiálu, takže nemusíte mít strach, že drakovi upadne křídlo či býkovi zase roh na hlavě (všechno ale jde, když se chce). Kromě figurek umístíme do doupěte ještě 3 karty příslušného bosse lícem vzhůru s nejnižším číslem nahoře. Obecně platí, čím větší číslo – větší úroveň bosse, tím je nasranější. Jakmile zneškodníte všechny tři karty bosse nebo na slávometru dosáhnete 20 bodů, vyhráli jste hru! Ale nepředbíhejme, jsme teprve na začátku a ještě jsme nezačali hrát.
Nastal čas zaplnit podzemí. Karty místností se rozdělí dle úrovní a po zamíchaní se jimi zaplní hrací plán podzemí. Místnosti označené symbolem Nestvůry doplníme kartami s toulavými nestvůrami, zbytek zaplníme prázdnými místnostmi. Na karty otočenými líci vzhůru s toulavými nestvůrami vložíme příslušnou šedou figurku. Ty jsou stejně jako bossové do detailu pěkně zpracované, jsou sice menší, ale zato jich je tu 10 takových potvor (tedy ve hře díky Pohřebišti nestvůr se jich bude točit jen šest). Za každou poraženou toulavou nestvůru si pak můžete vzít odměnu uvedenou u příslušné místnosti nestvůry na hracím plánu podzemí.
Na plán podzemí se doplní ještě karty kořistí a čtyři z nich se vyloží lícem nahoru na vyznačená místa.
Tím se vytvoří základní (dostupná) nabídka předmětů, zbraní a zbroje. A nakonec se do hry přidají karty hrozeb, které slouží ke škození protihráčům a mají na rubu černou barvu s bílou lebkou. Karty hrozeb se zamíchají a v balíčku se lícem dolů vloží poblíž plánu podzemí. Každý hráč si vezme na začátku hry čtyři karty hrozeb (mimochodem tohle například z pravidel vypadlo).
Posléze se vedle plánu podzemí do hromádek umístí žetony lektvarů, zlaťáků, hrozeb (lebky), zranění (srdíčka) a hanby (pytlíky na hlavě). Po získání lektvaru během hry můžete při souboji házet jednou kostkou navíc. Zlaťáky získáváte jako odměny při vyplenění místnosti od nestvůry a můžete je použít při koupi vyšší úrovně. Hrozby se během hry udělují do zásoby hrozeb (umístěný vlevo dole na plánu podzemí), což může váš protihráč využít a snést proti vám událost, kletbu či nestvůru. Když utrpíte během hry nějaké to zranění, slouží k tomu žetony srdíček, které umístěte na svůj hrací panel. Pozor, srdíčka se na nestvůry nepřidělují. Podle pravidel máte nestvůru zabít jedním sekem. No a posledním žetonem, který se používá málo, je žeton hanby, který obdržíte povětšinou když zemřete.
Jak je vidět rozložení hry není nic těžkého a zabere jen pár minut vašeho času.
—
Vydejte se do podzemí za dobrodružstvím, slávou a jedinečnou šancí podrazit své přátele!
—-
Ještě než začneme hrát Munchkin: Podzemí je zapotřebí si vybrat svého hrdinu, který je stejně jako ve Dračím doupěti typického fantasy typu. Máme na výběr povolání: od Klerika, Trpaslíka, Válečníka, Zloděje až po Čaroděje. Nevím proč mezi povoláními je zrovna Trpaslík, ale ta figurka sem zkrátka svým vzezřením prostě patří. Jinak každá figurka hrdiny je modré barvy a můžete tu svou vybranou označit barevným podstavcem, který je taktéž součástí balení hry. Následně si každý hráč vezme hvězdičku podle své vybrané barvy podstavce a umístí ji na počátek slávometru (0). Každý hráč ještě obdrží na začátek 1 zlaťák a 1 lektvar. Nezapomeňme taky na panel hrdiny, který slouží pro přehled důležitých informací o hrdinovi, jako jsou jeho životy, úroveň, schopnosti a právě vybavené předměty z kořisti. Upřímně trochu zamrzí, že panel je jen z papíru a ne takové udělátko jako je v hrách Zombicide. I tak je typicky krásně ilustrované a přehledné. Pro každého hrdinu je určen jeden panel.
Rozložená hra
—
Vykopněte dveře, pobijte nestvůry, popadněte kořist a postupte na další úroveň!
—
Hra se hraje na čtyři fáze, ve kterých se hráči postupně střídají:
1) Vykopnutí dveří
V této fázi se vy, jako aktivní hráč, vrhnete se svým hrdinou do podzemí. Začněte v libovolné místnosti na 1. úrovni a pokračujte po dostupných spojnicích (schodištích!) mezi místnostmi, až se rozhodnete zastavit a čelit hrozbám NEBO dokud nenarazíte na dalšího hrdinu nebo toulavou nestvůru.
Při svém tahu se musíte nejméně jednou přesunout (žádné zašívání a podřimování v koutě!). Místnosti nemůžete přeskakovat. Můžete se vždy přesunout pouze o 1 místnost a vyhodnotit všechny efekty, než se můžete přesunout dále. Kdykoliv váš hrdina vstoupí do místnosti, ihned si vezme její odměny, jako jsou zlaťáky, žetony a další kdoví-co-všechno. Pak přidejte žetony hrozeb do zásoby hrozeb na plánu podzemí, jak je uvedeno na kartě místnosti.
2) Potíže
V této fázi může každý rival (to znamená kdokoli, kdo není aktivní hráč) zahrát karty hrozeb ve snaze vám ublížit (nebo to alespoň zkusit) a zabránit vám ve vyčištění místnosti.
Začíná hráč po levici (který je tím pádem pán nestvůr a rival zároveň. Jak se opovažuje? a pokračují další hráči ve směru hodinových ručiček, Každý rival může zahrát vždy 1 kartu hrozby a její cenu zaplatit pomocí žetonů ze zásoby hrozeb. To se opakuje, dokud nejsou ďábelské choutky rivalů ukojeny. Rivalové se mohou dle libosti domlouvat, jaké podlé a bezcitné kombinace žetonů a karet hrozeb zahrají (jakoby jste ani neseděli po jejich boku a neslyšeli každé slovo jejich zákeřných plánů).
Pokud je zahrána karta hrozivé události, její efekt je ihned vyhodnocen. Pokud je zahrána karta hrozivé nestvůry, umístí vedle místnosti aktivního hráče. Tyto nestvůry se připojují do boje během následující fáze.
3) Vyřešení místnosti
V této fázi musíme bojovat se všemi nestvůrami, které jsou v místnosti s hrdinou. To zahrnuje také
hrozivé nestvůry zahrané během minulé fáze.
4) Kořist a odpočinek
Kořist získáte za vyčištěné místnosti a za poražené nestvůry. Počet a typ odměny je vždy uveden na plánu podzemí. Jde především o body slávy do závěrečného hodnocení a o zisk karet kořisti, kterými se můžete vybavit. Při odpočinku pak můžete utratit své zlaťáky a vylepšit svého hrdinu. Čím vyšší úroveň váš hrdina má, tím je vyšší počet kostek, kterými může bojovat. Získá tak více životů, další možnost přehodit kostku nebo body slávy. Úplně nakonec si hráč dobere karty hrozeb na čtyři karty, aby mohl dál škodit protihráčům.
Hra končí ve chvíli, když jeden z hrdinů dosáhne 20 bodů na slávometru či porazí všechny tři karty bosse. V tom případě se vyhodnotí hra dle pravidel kdo má nejvíce bodů
Trailer ke hře
Závěrečné hodnocení
Munchkin: Podzemí by byla skvělá party hra na hrdiny, kdyby se tvůrci poučili z chyb minulých tedy z nedostatků předešlých Munchkinů. Opět nejsou dostatečně vyladěná pravidla a některé věci se tam nedočtěte vůbec (ano, některé nedostatky řeší errata), ve hře je málo kostek a taky karet místností k zamíchání by mohlo být mnohem víc. Proč tedy utrácet tolik peněz za nedodělek? Prostě jestli jste zvyklí na svět Munchkina, základní pravidla máte v malíku a máte rádi tento typ her, kdy hrajete původně nesoutěživou hru na hrdiny agresivním způsobem, tak je to správná volba. Navíc tato hra je opravdu materiálově a graficky velmi povedená. Figurky jsou krásné a můžete si je podle vlastní fantazie nabarvit. Hrací plán se taky moc povedl. Záleží tedy na vás, jestli se spokojíte s tím, že sice kupujete nádherný klenot, ale taky zároveň nedodělaný stroj.
Sepsal pro vás TM
Nabarvené figurky
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
MUNCHKIN DUNGEON
AUTOŘI: ANDREA CHIARVESIO
ERIC M. LANG
VYDAVATEL ORIGINÁLU: CMON LIMITED
STEVE JACKSON GAMES
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2020
POČET HRÁČŮ: 2-4
VĚK: 14+ LET
HERNÍ DOBA: 90 MINUT
Stručný verdikt s ohodnocením
Munchkin konečně v deskoherní podobě, s hracím plánem podzemí a okázalými figurkami. Jedná se o svižnou party hru s typickou ztřeštěnou grafikou. Bohužel i přes kvalitní zpracování trpí hra nedostatky a velkými chybami v pravidlech (či neřešenými vůbec). Málo kostek, karet místností atp. lze sice nějakým způsobem vyřešit, ale proč to není za tu cenu v té krabici?!
Celkové hodnocení: 70,625 = 71 %
Klady a zápory
+ ztřeštěná, humorná grafika+ hezké a kvalitní figurky+ hrací plán (konečně)+ jednoduchá svižná hra– chyby v pravidlech či neřešeno vůbec (řeší errata)– málo komponent tj. kostek, karet místností
– obrovský vliv má náhody
– zákeřnost spoluhráčů
Komentáře