Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance založená na stejnojmenné mobilní hře je desková hra od americké společnosti The Op ve spojení se světoznámou značkou Disney. V jádru je to velmi jednoduchá hra: Prostě hrajte a získejte co nejvíce bodů. Způsob hry se však může lišit v jednotlivých získaných dovedností v akci nabité Kouzelnické aréně. Ujmete se rolí kouzelníků a vytvoříte alianci hrdinů a padouchů napříč světy Disney a Pixar, kteří stojí proti sobě. Hra je určena pro dva nebo čtyři hráče ve věku od 13 let věku.
Co je v krabici?
Uvnitř magické krabice nalezneme hned 8 ikonických postav: Čarodějův učeň Mickey, Gaston, Zloba, Aladdin, Ariel, Dr. Facilier, Demona, Sulley.
Přesný soupis je zde:
-
-
-
-
-
-
- 8 balíčků postav
- 8 karet schopností postavy
- 4 Referenční karty
- 8 žetonů pořadí tahu postav
- 8 akrylových postaviček se základnou
- 8 Základní kroužky
- 24 žetonů efektu stavu
- 1 Značka otočení
- 15 Stavové čítače
- 18 žetonů vítězných bodů
- 1 herní deska Arena
- 1 Příručka vyvolávače
-
-
-
-
-
Jak se hraje?
Pro nastavení hry si hráči vyberou tři postavy z osmi karet schopností. Aby nebyla jedna osoba přemožena, první hráč si vybere jednu kartu, druhý hráč dvě karty, opět první hráč si vybere dvě karty, pak druhý hráč skončí výběrem jedné karty. Hráči si poté vezmou potřebné balíčky postav. Každá stojící figurka je umístěna na základnu s indikátorem základního kroužku namířeným na značku maximálního zdraví. Ty se pak umístí do modré části hrací desky na straně hráče. Na stranu hrací desky jsou umístěny žetony pořadí tahu v požadovaném pořadí hry, střídavě mezi červenou a modrou. Dlaždice pořadí tahu ukazují maximální počet bodů zdraví postavy a vítězné body udělené v případě porážky. Žetony vítězných bodů a žetony stavu jsou umístěny dále od hrací desky.
Hru Disney Sorcerer’s Arena: Epické aliance lze hrát na čtyřech různých úrovních. Cílem hry je mít na konci hry co nejvíce vítězných bodů s různými bodovými cíli v závislosti na úrovni. První úroveň se hraje s určenými týmy (Sorcerer’s Apprentice Mickey a Aladdin versus Gaston a Ariel), zatímco další tři úrovně mají týmy vybrané hráči. Tato hra je založena na tahu postavy, řídí se pořadím destiček pořadí tahu, přičemž značka tahu je umístěna na aktivní postavě. Když každá postava odejde, začíná další kolo.
Hra začíná dobíráním určeného počtu karet ze zamíchaných balíčků postav. V každém tahu dostane hráč akci a pohyb. Lze je použít v libovolném pořadí. Hráč může buď používat standardní pohyby a akce založené na kartách schopností postavy, nebo může hrát karty postav z ruky. Aby hráč získal vítězné body, musí snížit zdraví soupeřovy postavy na nulu nebo přistát na specializovaném šestiúhelníku. Když postava klesne na nulu, vrátí se na výchozí místo. Ve třetí úrovni lze použít dovednosti na kartách schopností. Ve čtvrté úrovni lze postavy upgradovat.
Rozšíření hry
Kromě základní verze hry vydal český vydavatel i dvě nová rozšíření Přichází příliv a Mrazení v zádech. Pozvedni své bojové dovednosti v Disney Sorcerer’s Arena: Epických aliancích na úplně jinou úroveň s tímto rozšířením, které dokáže změnit hru!
Přidej na soupisku Vaianu, Davyho Jonese a Stitche a vytvoř v aréně strategické vlny.
Přidej na soupisku Rohatého krále, Jacka Skellingtona a Matku Gothel a vnes do bojové arény strach a moc.
Závěrečné zhodnocení
Je to trochu matoucí hra na učení, ale jakmile se naučíte jednu úroveň, je docela snadné přejít na další úroveň. Celé nastavení hry trvá asi deset minut a vysvětlování, jak hrát novému hráči, tak pět minut. Věková hranice 13+ dává velký smysl, protože i na první úrovni je spousta pohyblivých částí. Pochopení toho, jak fungují například tokeny efektu stavu, bylo trochu složitější, než bylo potřeba. Naštěstí zadní strana návodu uvádí seznam toho, co jednotlivé efekty stavu dělají. Všechny čtyři úrovně jsou docela zábavné, ale když jsem někoho učil druhé úrovně, uvědomili jsme si, že mít karty schopností bylo pro první dvě úrovně matoucí, protože jediné potřebné informace byly vytištěny na značkách pořadí tahu (zdraví a hodnoty vítězných bodů). V těchto úrovních jsou standardní pohyb a poškození dva. Počet karet, které lze držet v ruce během prvních dvou úrovní, je šest. Když se hraje třetí a čtvrtá úroveň, standardní pohyb, poškození a držené karty jsou založeny na postavě. Například Aladdin dostane standardní pohyb tři místo dvou a Gaston dá hráči pouze jednu hratelnou kartu místo dvou.
Dané schopnosti zůstávají postavám věrné. Gastonovo standardní poškození je dva body, ale několik jeho hratelných karet způsobí až šest bodů. Většina akcí Dr. Faciliera aplikuje statusové efekty na soupeře. Sulleyho dovednost mu umožňuje pohybovat se kdekoli na hrací ploše vedle spojence s nízkým zdravím a zůstat vedle něj nehybný, což omezuje přístup soupeře. Po vylepšení Maleficent způsobí jedno poškození kterémukoli soupeři, kdykoli je použita karta magického efektu. Názvy schopností jsou také přesné. Dovednost Dr. Faciliera se nazývá „Tarot Reading“, Ariel má pohyb zvaný „Swift Seas“ a Aladdinovo vylepšení je „Sleight of Hand“.
Hra je velmi dobře postavená – až do té míry, že změna ciferníku zdraví je trochu frustrující. Nekroutí se hladce a pokud vaše akrylová postava není schopna pevně stát na základně, celá věc se rozpadne pokaždé, když je třeba změnit zdraví. Karty jsou světlé a dobře navržené. Na první pohled se karty schopností zdají matoucí, ale po několika hrách úrovně tři nebo čtyři jsou snadno pochopitelné. Hra má spoustu dílků, takže její nastavení je trochu časově náročné. Všechno kromě karet muselo jít do samostatných sáčků, které se pak vložily do krabice.
Výběr postav se zdá být spíše náhodný – Sulley a Demona ve stejné hře je neočekávané – ale díky silným stránkám a schopnostem, které každá postava má, funguje dobře. Hráč si může vybrat Dr. Faciliera v reakci na to, že jeho soupeř vybral Maleficent, protože oba jsou sesilatelé kouzel. Je to dobře vyvážená hra – s výjimkou Sorcerer’s Apprentice Mickeyho. Chápu, že jako hra od Disneyho je Mickey srozumitelnou postavou a jedinou jeho verzí s dovednostmi je on jako čarodějův učeň, ale jeho schopnosti spoléhají na efekt stavu Magic Broom, což nedává smysl.
Disney Sorcerer’s Arena: Epické Alliance se nejlépe hraje jako strategická hra. Jistě, člověk si může vybrat postavy podle toho, kdo se jim líbí, a podle toho hrát, ale hře se daří, když jsou postavy více rozvážné v tom, jak hru hrají. Dokáže být zábavná v obou režimech hry a díky zvyšujícím se úrovním má hra trvalou hodnotu. Tato hra je zábavný způsob, jak strávit zhruba třicet pět minut poté, co je práce potřebná k naučení hry hotová. Cenově okolo 1300 Kč je však hra tak trochu přestřelená.
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
Charakteristika hry:
Stručný verdikt s ohodnocením
Zábavná rubačka kreslených postaviček z produkce Disney & Pixar v Kouzelnické aréně, kde se střetnou dobří a zlí proti sobě. Skvělé převedení mechaniky do deskové hry na motivu známé vybíjecí mobilní hry. Trochu škoda, že je to omezené čtením textů na kartách a díky všelijakým kombům určené spíše pro starší děti. Cenově je hra trochu dražší, ale dá sehnat na internetu i pod 1000 Kč. Nová rozšíření jsme neměli tu čest ještě vyzkoušet.