V temných zemích Mordoru se probudilo prastaré zlo a mezi lidmi Středozemě se šeptá o hrozné zkáze, která se šíří z východu. Temný pán Sauron sbírá síly k úderu, který uvrhne svět do věčného stínu. Jediná naděje spočívá v hrdinství hrstky odvážných, kteří musí spolupracovat, aby příliv zla zastavili.
O Pánovi prstenů
Pán prstenů je fenomén i po těch desítkách let od prvního vydání knihy od J.R.R. Tolkiena. Ještě jako děti školou povinné nás přivedla ke čtení během hodin literatury, anebo v posteli před spaním do toho nádherného fantasy světa Středozemě, kde jsme se mohli setkat s neobyčejnými bytostmi, jako jimi byli třeba chluponozí hobiti, vznešení elfové, tvrdohlaví trpaslíci, moudří čarodějové či zákeřní skřeti.
K velké popularitě přispěla také velice úspěšná filmová trilogie od Petera Jacksona, která vdechla Pánovi prstenů ten pravý obrazový vizuál epického díla, skvělou hudbu a výborné herecké obsazení. Dodnes je tato fantasy filmová trilogie uznávaná a patří k nejrespektovanějším kinematografickým kouskům vůbec, ba dokonce je populární stejně dobře jako slavné Star Wars. Režisér Peter Jackson se nechal po letech kvůli naléhání fanoušků přesvědčit k natočení prequelu, tedy Hobita (kvůli marketingu rozdělil jednu malou knížku na tři velké filmy), ale ten už nebyl tak úspěšný jako trilogie Pána prstenů. Bylo sice fajn se vrátit zase do Středozemě, ale tentokrát nové trilogii o hobitovi a trpaslících putující k Osamělé hoře zneškodnit draka Šmaka škodil přeplácaný vizuál s počítačovými efekty, nezáživní hrdinové (nejen trpaslíci) a celkové násilné natahování příběhu do třech velkých filmů. Nebyla to sice žádná velká katastrofa, ale stejně nová trilogie nijak zvlášť neoslnila.
V současnosti se skalní fanoušci Pána prstenů těšili na nový počin s názvem Pán Prstenů: Prsteny moci, údajně nejdražší seriál všech dob od Amazonu, který měl vycházet z dějin Středozemě (konkrétně z knih Silmarillion a Nedokončené příběhy). Amazon Studio dopředu avizovalo, že bez ohledu jak dopadne sledovanost, bude natočeno pět sérií tohoto seriálu. V záři tohoto roku 2022 se fanoušci konečně dočkali premiéry první řady seriálu. Bohužel pocity z něho jsou smíšené – co určitě fanoušci chválí je nádherný vizuál seriálu, kde ty miliardové peníze jsou vidět, ale co nechválí je poměrně vleklý děj seriálu. Navíc někomu nepřijde přirozené ten rasový mix, jemuž se v poslední době americká filmová studia přiklánějí. Přiznám se, že i mě tu rušilo. A to nejsem žádný rasista! Prostě to na mě působilo nátlakově a uměle.
Každopádně první série nejdražšího seriálu všech dob ze světa Středozemě si vedla rozporuplně. Uvidíme za rok, jestli se tvůrci poučili co se konkrétně fanouškům nelíbilo, a přinesou mnohem lepší druhou sérii. Kromě toho má prý vzniknout i jakýsi nový animovaný film The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim, tak uvidíme jak to celé dopadne. I Hobita jsem viděl spíše jako animovanou pohádku.
Jak je vidět Pán prstenů je prostě značka srovnatelná třeba se Star Wars. Na základě licence vzniklo spoustu deskových her včetně té nejznámější od vydavatele Fantasy Flight Games – a tou je The Lord of the Rings: The Living Card Game.
O hře
The Lord of the Rings: The Living Card Game je hra hrdinů, nebezpečných cest a dobrodružství v prostředí, které je popsáno v epické trilogii Pán prstenů vytvořené J.R.R. Tolkienem. V této hře hráči přijmou role některých hrdinů, snažících se dokončit nebezpečné výpravy. Tyto výpravy probíhají v časovém rozmezí 17 let; od doby, kdy Bilbo slaví 111. narozeniny (a Frodo 33.) do dnů těsně před odchodem Froda z Kraje.
Místo lineárního vyprávění klasických příběhů, které známe z minulosti, tato hra nabízí hráči celou řadu prvků – postav, míst, nepřátel, událostí, předmětů, artefaktů, scénářů – umožňujících se pouštět do nových dobrodružství a sdílet nové zážitky s oblíbenými postavami Pána prstenů v rámci tohoto období historie Středozemě. Na rozdíl od většiny karetních her, v nichž hráči soutěží mezi sebou, The Lord of the Rings: The Living Card Game je kooperativní hra, ve které hráči spolupracují a soutěží se scénářem, který je řízen automaticky. V každé hře se hráči pokusí vyřešit jednotlivá setkání s nepřáteli a výzvy scénáře, které buď společně vyhrají nebo společně prohrají.
Je to živá karetní hra (Living Card Game). U nás v České republice vyšla v češtině pod názvem Pán Prstenů: Karetní hra LCG. Postupně si k základní sadě (core setu) dokupujete další a další rozšíření s novým obsahem – z pravidla větší expanze (deluxe, sagy LOTR a Hobit) přinášejí 3 až 6 nových příběhových scénářů a ty menší balíčky dobrodružství (adventure packs) zase jen 1 scénář. V těchto rozšířeních najdete další nové karty a úkoly. Budete si tak moci upravovat tuto základní sadu nebo vytvářet vlastní originální balíčky karet a zažívat tak nová dobrodružství!
V každém rozšíření naleznete nějaké ty nové hrdiny, karty hráčů (rozděleny do čtyř sfér – duchovní, taktiky, velení a vědění), lokace, zrady a samozřejmě nepřátele z tohoto oblíbeného fantasy světa.
Nová dobrodružství, jež mají různé stupně obtížnosti. V každém scénáři se odlišují jinou mechanikou a taktikou k dosažení cíle – vítězství!, jsou pro fanoušky Pána Prstenů srdeční záležitostí. Na druhou stranu čím více těchto rozšíření máte, tak ztrácíte přehled v tom nepřeberném množství karet a takové budování hráčského balíčku je někdy za trest. Samozřejmě pokud si vytvoříte ten jeden jedinečný, nemusíte jej tak čas obměňovat a projít si s ním všechna ta skvělá dobrodružství.
V karetní hře Pána prstenů svolají hráči skupinu dobrodruhů, kteří se pokoušejí plnit nebezpečné úkoly při výpravách po Středozemi. Hrdinové celé Středozemě, od obyvatel Kraje, přes Temný hvozd, až po mocná království Gondoru a Rohanu, se spojí, aby se postavili hrozbě Temného pána, Saurona.
Pán prstenů: Karetní hra LCG je kooperativní hra určená pro 1 až 4 hráče (od 14 let), kteří spolupracují a plní úkoly dané scénářem. Původní hra se dala hrát pouze v 1-2 hráčích (tedy pokud jste neměli k dispozici dva core sety). Řešení bylo jednoduché. Tvůrce hry, společnost FFG, přidala do hry více kopií karet, tedy není jich již jen 226 (jako v původní hře), ale 313 (v nové revidované edici).
Nová revidovaná sada Pána Prstenů přinesla k původní sadě (core setu) 16 nových karet strastí a výhod, upravená a poměrně dobře zpřehledněná česká pravidla s příklady, 3 nové karty kampaní a také upravené žetony postupu a zranění (nyní jsou i některé očíslované pro lepší přehlednost).
Pojďme se podívat na nejnovější produkt od Fantasy Flight Games, které přináší první revidované rozšíření ke karetní hře Pán prstenů.
Frodo v pytli aneb co čekat v krabici
V první řadě je třeba říct, že bez základní sady Pána Prstenů LCG se toto rozšíření nedá plnohodnotně hrát. Na to si dávejte, abyste při koupi Společenstva prstenů nebyli zklamaní. Velká krabice se tváří jako samostatná hra, ale jde jen rozšíření k základní hře (nikoliv o samostatně hratelnou hru). Na zadní krabici je sice napsáno, že bez základní sady se neobejdete, ale je to tak malými písmeny, že to klidně přehlédnete. Naštěstí vepředu pod názvem a pod nápisy na bocích krabice je uvedeno, že se jedná o “ROZŠÍŘENÍ SÁGY.” Tak snad to kupující pochopí.
Velkým zklamáním pro kupujícího může být fakt, že v té VELKÉ KRABICI vlastně MOC TOHO NENÍ !!! Ano, je to tak – kromě spousty karet a pravidel tu nic navíc nenajdete. Žádné komponenty, žádné kostky a žádné žetony. Jen velký prázdný insert na karty, který se hodí když si všechny ty karty obalíte a roztřídíte si je dle jednotlivých scénářů, sfér atp. Tady to může být pro kupujícího i nemilé překvapení, když si koupí krabici za necelých osmnáct stovek korun a ono v ní toho (kromě karet) moc není. Sám taky nevím, proč se Fantasy Flight Games uchýlil k této variantě velké krabice. Jsou tam sice dvě velká rozšíření Černí jezdci a Cesta tmou, ale na ty by stejně stačila poloviční krabice. Kdysi stála tato rozšíření kolem 800-900 Kč, takže těch skoro 1800 Kč je odpovídajících. Nemusíte být však zklamaní. Ty dobrodružné scénáře a celkově jiná, ale skvělá mechanika v každém z nich ze světa Pána prstenů stojí za to.
Jen musíte se připravit na to, že v té krabici kromě karet a pravidel nic navíc nenajdete.
Unboxing rozšíření ke karetní hře
První rozšíření – sága Pán prstenů: Společenstvo prstenu
Čeští fanoušci Pána Prstenů LCG se po několika letech konečně dočkali dalšího rozšíření v češtině. Vydavatel hry u nás společnost ADC Blackfire Entertainment, s.r.o. sice letos vydal revidovaný core set, ale ten jsme měli již v češtině v roce 2010 (a možná i s lepším překladem).
Nová sága expanze s podtitulem Společenstvo prstenů má svou premiéru v češtině. Tak se pojďme podívat co přináší…
Jak už sám název napovídá, bude se jednat o první rozšíření ze ságy Pána Prstenů a přinese celkem šest scénářů, v průběhu kterých prožijete dobrodružství hrdinů, jak je můžete znát z první knihy Pán prstenů: Společenstvo prstenu z pera J. R. R. Tolkiena. Projdete stěžejními okamžiky z knihy a do hry zapojíte i Jeden prsten, jež ponese Frodo Pytlík.
Cesta, kterou tato sága sleduje, viz přiložená mapa.
Přidejte se k Frodovi Pytlíkovi a jeho společníkům na počátku legendární výpravy s cílem zničit Jeden prsten a porazit Saurona. Na každém kroku cesty vás budou čekat nástrahy a překážky, jako jsou proradní Skurut-haiové, Strážce pod hladinou, Balrog nebo děsiví Nazgûlové. Pán prstenů: Rozšíření ságy Společenstvo prstenu přináší šest scénářů, během kterých si znovu prožijete dobrodružství hrdinů Společenstva prstenu, jak je znáte z prvního dílu epického příběhu Pán prstenů z pera J. R. R. Tolkiena. Mimo to nabízí rozšíření více než 60 herních karet a karet hrdinů, se kterými můžete sestavit nebo doplnit balíčky karet pro libovolný ze scénářů či kampaní Pána prstenů: karetní hry. Rozšíření obsahuje všechny karty, které byly součástí originálních rozšíření Černí jezdci a Cesta tmou (nikdy nevyšly v českém jazyce) – vše v jednom balení.
Podívejme se jakých šest scénářů v novém rozšíření najdeme:
- Stíny minulosti – Frodo Pytlík opouští kraj a je pronásledován černými jezdci.
- Nůž ve tmě – družina je v Hůrce napadena a následně putuje divočinou až k Větrovu.
- Útěk k brodu – zraněný Frodo se musí dostat do Roklinky dříve, než ho chytí černí jezdci.
- Prsten putuje k jihu – po Elrondově radě je ustanoveno Společenstvo, které putuje na jih až k branám Mórie.
- Cesta tmou – Společenstvo jde skrz doly až k můstku, kde se utká s Balrogem.
- Rozbití společenstva – scénář sleduje Společenstvo, které po řece opouští Lórien a později čelí Skurut-Hai.
V krabici najdeme jen pravidla a samé karty – tj. 329 karet rozdělených na: 7 karet hrdinů, 57 herních karet, 22 karet úkolů, 209 karet setkání, 6 karet kampaní, 28 karet výhod a strastí. Vlastně je ta krabice nějaká poloprázdná s insertem. Jakmile však obalíte všechny karty obaly a přidáte žetony, tak to nějak tak vyjde. I v předešlých anglicky vydaných rozšířeních byly jen karty, ale v menších krabicích.
Hraní kampaně
Nová edice Společenstva prstenu slučuje dvě původní Sága expanze tj. Černé jezdce a Cestu tmou, konkrétně třetí a čtvrtou expanzi z původních osmi dohromady, jejichž cílem je převyprávět celý příběh Bilba a Froda tak, jak byl zachycen v Tolkienových románech. První dvě expanze (Hobbit: Under Hill and over Hill a Hobbit: On the Doorstep) se zabývaly Bilbovým putováním k Osamělé hoře a Černí jezdci se již naplno noří do prvního dílu Pána prstenů – Společenstva prstenů.
Hráči tak mají nově možnost nejen sehrát všech šest zbrusu nových přeložených dobrodružství, ale všechna je provázat do jedné kampaně. Hobbit ještě tuto možnost nenabízel. Samozřejmě se jeho šest scénářů dá odehrát a navázat na ně následujícími ságami, takže příběhově je vše v naprostém pořádku, ale dodatečná podrobná pravidla pro kampaň byla zavedena až v Černých jezdcích. Pojďme se na ně tedy podívat, než se vrhneme do prvního dobrodružství.
Ve všech dobrodružstvích máte k dispozici hrdinu Froda patřícího k unikátní sféře Společenstva. Na něj pak musíte umístit Jeden prsten. Jakmile by se stalo, že Ten, kdo nese prsten (Frodo) opustí hru, hráči automaticky prohrávají, takže je třeba Froda, který se může zúčastnit dobrodružství jako čtvrtý hrdina, za všech okolností chránit. V případě, že hraje více hráčů najednou, pak Frodo „přebíhá“ na konci kola vždy k prvnímu hráči a hráči se tak o jeho kontrolu střídají mezi sebou.
Při hraní kampaně by se hráči měli snažit udržovat stále stejnou sestavu hrdinů, i když se přesouvají k dalšímu dobrodružství v příběhové linii. K tomu je motivuje pravidlo, že jakmile chtějí (nebo musí v případě, že byl hrdina zabit) hrdinu vyměnit, jejich startovní ohrožení v následující hře je o jedna vyšší než normálně. Každá změna hrdiny tak vede k průběžně rostoucímu ohrožení na začátku každé hry, což by se v pozdějších etapách příběhu mohlo šeredně vymstít.
Dalším prvkem kampaně jsou nové karty typu Výhoda a Strast. Výhody jsou předměty a schopnosti, jimž se postavy během svého putování naučily nebo které získaly. Na konci každého dobrodružství je uvedeno, které z nich si hráči mohou zanést na svůj seznam a využívat v dalších scénářích. Tyto výhody mohou být ve hře již od přípravy každého dobrodružství, mohou být zamíchány v balíčku nebo se dokonce mohou zamíchat do balíčku střetnutí. Podobně jsou pak na tom Strasti s tou výjimkou, že tentokrát se jedná o karty s negativním efektem na hráče a jejich postavy. Často se jedná o zrady s nějakým efektem a klíčovým slovem Nápor, takže jejich zařazením do balíčku střetnutí si vlastně ztěžujete hry následující. Strasti karty se dají získat volbou na konci nějakého dobrodružství nebo jako výsledek toho, jak hráči předchozí scénář sehráli.
To je samozřejmě jen stručný sumář principu hraní kampaně, pravidlově je vše podrobně ošetřeno, ale asi není cílem zde celá pravidla přepsat. Každopádně hráči si mohou zvolit, zda chtějí hrát hru v kampaň módu či jako soustavu na sebe nenavazujících dobrodružství, kampaň rozhodně není nijak povinná.
Noví hrdinové
Nové rozšíření Společenstvo prstenu přináší hned 7 nových karet hrdinů (ale jen 6 postav, jelikož Frodo je zde zastoupen ve 2x různých variacích). Všichni to jsou hobiti ze Dna pytle a jeden známý čaroděj se špičatým kloboukem.
Můžete si vybrat kteroukoli verzi Froda k použití, což je skvělé, protože vám to dává možnost volby. První Frodo (z Cesty tmou) je skvělý pro svou schopnost rušení útoku od nepřátel, zatímco schopnost druhého Froda (z Černých jezdců) rušit karty setkání při odhalení je taktéž docela zásadní. Volba je tedy na hráčích, jakého nositele prstenu (Ten, kdo nese Prsten) si vyberou.
Dalším z hobitích hrdinů je Smíšek, jehož dvě schopnosti v kombinaci s nízkou hrozbou dělají z něho nesporně silného hrdinu. Uznejte mít sílu 4 za všechny hobity je i pro nazghůla postrachem. Jeho největší slabinou je zranitelnost, protože jako většina hobitů má pouze 2 životy.
Pipin má zase první schopnost užitečnější, než se možná na první pohled zdá, zvláště když vezmete v úvahu, jak interaguje s jinými kartami Hobitů. Pokud budete hrát tohoto hrdinu se dvěma dalšími hobitími hrdiny, pak si každý nepřítel ve hře přidá 3 k ceně střetnutí, což se nemusí zdát zásadní, ale ve skutečnosti vám může přidat o 3 tahy navíc, než budete muset čelit konkrétního nepříteli.
Tenhle hobit si samozřejmě také pomáhá, protože jeho druhá schopnost je také spojena s cenou nepřátelského střetnutí. Vzhledem k tomu, že ve skutečném balíčku hobitů budete chtít volitelně zaútočit na nepřátele jednoho po druhém, obvykle alespoň jednoho za kolo, můžete se obvykle snažit dobrat 1 kartu každé kolo.
Samvěd Křepelka má nejvyšší počáteční hrozbu z hobitích hrdinů v tomto setu, ale kompenzuje to silou vůle 3 a slušnou zásobou životů (3 oproti obvyklým 2 pro hobity). Tato srdečnost mu umožňuje bránit se s trochu větší jistotou a poskytuje obrannou hráz proti poškození, která ochrání vaše křehčí hobity. Má mimořádně silný efekt, nebo spíše soubor efektů, a to i při pouhém pohledu na první část textu. Sam je schopen se připravit, když se střetne s nepřítelem s vyšší cenou střetnutí. Navíc do konce kola získá bonus +1 na všechny atributy.
Cvali Bulva disponuje zase takovým efektem, který umožňuje Hobitům, kteří budou normálně běžet s nízkou úrovní ohrožení, rychlejší postup při pátrání. To může být užitečné jak ve hrách sólo, tak ve hrách pro více hráčů. V prvním případě můžete zvýšit své ohrožení, když během důležitého úkoli trochu zaostáváte, řekněme pár žetonů pokroku, které se bojí vyklidit klíčovou lokaci nebo fázi úkolu, čímž se přiblížíte k vítězství. Jeho schopnost má i slabost a to je, že jde proti celé strategii Hobitů.
Hrdina Gandalf má hned několik prvenství. Toto je první neutrální hrdina ve hře, první hrdina s hrozbou 14 a první hrdina s hodnotou 3 v každé ze sil vůle, útoku a obrany. Všemi oblíbená Istari má také zcela unikátní schopnost, která okamžitě odpovídá na otázku, jak vlastně neutrální hrdina zaplatí za neutrální karty. Tato schopnost se může na první pohled zdát trochu zvláštní, ale existuje několik způsobů, jak o ní správně přemýšlet a zařadit do správného světla. Za prvé, toto je v podstatě forma „dobírání karet“, kdy vám do ruky přidá alespoň jednu další kartu za kolo. Vzhledem k tomu, že tato karta lícem nahoru může být ve skutečnosti zahrána jednou za fázi, spíše než jednou za kolo, může to ve skutečnosti přinést 2, 3 nebo více karet navíc, které se hrají v každém tahu a které by se jinak nezahrály.
Zadruhé, Gandalfova schopnost je také formou manipulace s balíčkem/hráčem v tom smyslu, že umožňuje hráči vždy vědět, jaká bude vrchní karta jeho balíčku, což lze použít ve spojení s různými efekty.
Recenze k prvnímu scénáři – 1. Stíny minulosti (Sága Černí jezdci)
Obtížnost = 6
Předtím, než Bilbo Pytlík opustil Kraj, zanechal celé svoje Dno pytle svému synovci Frodovi včetně kouzelného prstenu, který objevil během svých mladických dobrodružství. Po strýcově odchodu navštívil Froda čaroděj Gandalf, který nabyl podezření, že Bilbův prsten je ve skutečnosti Jeden prsten ukovaný Temným pánem Sauronem, který mu měl dopomoci k nadvládě nad Středozemí. Když jej Gandalf hodil do krbu, prsten se postupně rozzářil prastarými runami, které potvrdily, že se skutečně jedná o Jeden prsten ukrývající odvěké a neporazitelné zlo.
S vědomím, že služebníci Nepřítele budou Prsten hledat, řekl Gandalf Frodovi, aby opustil Kraj a Prsten odnesl Elrondovi do Roklinky. Frodovi také poradil prodat Dno pytle a předstírat, že se chystá odstěhovat do Rádovska. Podaří se mu tak zbytečně nevzbudit podezření, zatímco čaroděj vyjede samotný hledat pomoc.
Gandalf slíbil, že se vrátí, ale nebezpečí se přiblížilo rychleji, než by kdo tušil: V Kraji se začali objevovat černí jezdci hledající „Pytlíky“, ale po Šedém čaroději nebylo ani vidu, ani slechu. Frodo si uvědomil, že už nemůže čekat. Pokud se má do Rádovska dostat živ, musí se pohybovat rychle a tiše…
Celé rozšíření Černí jezdci (nově pod ságou Společenstvem prstenu) je mimořádným herním zážitkem, o tom žádná, a první scénář Stíny minulosti je toho velmi dobrým důkazem. Příběh velmi silně evokuje skrývání se před nebezpečnými nepřáteli a celkově je třeba říct, že všechny scénáře disponují jedněmi z nejlepších ilustrací, jaké se kdy v Pánovi prstenů objevily. Po grafické stránce se tak jedná možná o dokonce nejvydařenější expanzi. Malinkatou kaňkou se zdají být poněkud přesílení hobiti. Styl hry za ně s nízkým ohrožením na hranici utajení sedí perfektně, jen by podle mého názoru možná potřebovali trochu více vnější pomoci pro likvidaci nepřátel prostřednictvím silnějších spojenců na úkor vlastní síly (doplňky, Smíškova síla 4). Ono když tři (respektive čtyři hobiti) během jedné hry zlikvidují třeba 4 nazghuly a ani se u toho nezapotí, vypadá to přece jen trošku zvláštně, což ale rozhodně není problém scénáře jako takového. A ono trpět výčitkami vůči balíčku střetnutí taky není zvlášť na místě, stačí si vzpomenout, jakou „fér hru“ s vámi občas hrají některé scénáře. Takže těch posledních pár vět si klidně můžeme odpustit a shodneme se na tom, že Stíny minulosti jsou jedním z nejlepších dobrodružství a potvrzují, že všechny Ságy si v tomto ohledu drží velmi vysokou úroveň.
Recenze k druhému scénáři – 2. Nůž ve tmě (Sága Černí jezdci)
Obtížnost = 7
Když se Frodovi a jeho hobitím společníkům podařilo na poslední chvíli uniknout ze spárů Nazgûlů prohánějících se Krajem, vydali se směrem k Hůrce ve snaze najít si nocleh U Skákavého poníka. Hostinský je sice přátelsky přivítá, ale Nepřítel už stihnul malé městečko na křižovatce cest získat do svých spárů: V okolí už místní zahlédli potulovat se Černé jezdce a pár obyvatel se nechalo naverbovat do jejich služeb.
Hobiti netuší, komu mohou věřit – obzvlášť když jim tajemný hraničář, který si říká Chodec, nabídne doprovod až do Roklinky. Chodec je ve skutečnosti Gandalfův přítel Aragorn, který vyvede Froda z Hůrky do divočiny s cílem setřást přibližující se pronásledovatele. Služebníci Nepřítele jim ale zkříží cestu na Větrově.
Rozhodně se zde jedná o nejtěžší scénář celé expanze Černí jezdci. V průběhu prvních dvou etap se vás hra snaží donutit maximálně navýšit počet nepřátel, se kterými se budete muset střetnout v opravdu dramatickém zápase na vrcholku Větrné hůrky. Musíte tak mít odpověď jak na otravného Vilíka Potměchutě, tak i dostatek vůle umístit v každém kole žetony postupu na druhou kartu úkolu. Závěrečné střetnutí už je opravdu tuhým bojem s nazghůly a Černokněžným králem, ale pokud budete v předchozím průběhu hry hrát chytře a budete si po několika pokusech vědomi, co je ve hře, můžete si závěrečný střet ulehčit. Porazit tři nepřátele najednou nemusí být tak složité, jak se může zdát, pokud jdete do střetu připraveni, a s trochou štěstí se vám může zadařit i proti většímu množství nepřátel.
Recenze k třetímu scénáři – 3. Útěk k Brodu (Sága Černí jezdci)
Obtížnost = 5
Ještě než se podařilo Nazgûly zahnat, Frodo byl během boje na Větrově vážně zraněn. Chodci nejde do hlavy, proč by se Nepřítel tak nečekaně stáhl. Když si však pořádně prohlédne Frodovu ránu, zjistí, že špička čepele se ulomila a razí si cestu k Frodovu srdci.
S vědomím, že pokud se Frodo nedostane včas do Roklinky, propadne se navždy do světa Prstenových přízraků, se Chodec s hobity vydá co nejrychleji směrem k ukrytému údolí. Frodovo zranění je ale zpomaluje a Nazgûlové jsou jim v těsném závěsu. O osudu Prstenu má nakonec rozhodnout spěšná jízda k brodu přes Bouřnou.
Možná bych tady zbilancoval celou expanzi. Černí jezdci jsou dle mého názoru jednou z nejlepších expanzí vůbec. Příběhově, mechanikami a třeba i po grafické stránce. Karty hráčů jsou perfektně držící pohromadě a umožňují postavit opravdu vysoce funkční hobití balíček (a ani u toho nemusíte příliš přemýšlet, protože karty máte pohromadě v jedné expanzi, a nemusíte kupovat kvanta jiných rozšíření, abyste téma učinili hratelným). Samotný scénář není nijak brutální řežbou, ale ani oddechovkou, řekl bych, že obtížnost je tak akorát. Třeba druhý scénář s bitvou na Větrné hůrce je mnohem obtížnějším oříškem. Body bych však tomuto dobrodružství udělil za skutečně věrné přenesení děje knihy na váš stůl. Ono spláchnutí nepřátel vodou jej možná činí výrazně lehčím, ale dějově skvěle padnoucím.
Recenze ke čtvrtému scénáři – 4. Prsten putuje k jihu (Sága Cesta tmou)
Obtížnost = 6
Těsně před koncem strastiplné cesty se Frodo i s Prstenem málem dostali do rukou Nazgûlů, kteří je pronásledovali z Kraje až k hranicím Roklinky. U brodu přes Bouřnou přivolal Pán Roklinky divokou vodu, která Sauronovy služebníky smetla do hlubin. Ranhojiči poté Frodovi ošetřili zranění, které si přinesl z Větrova, a společně s ostatními se mu v Elrondově domě dostalo zaslouženého odpočinku.
Hrozba z Mordoru však nebyla zažehnána a moc Temného pána stále rostla. Bylo tedy třeba vyřešit otázku, jak s Jediným prstenem dál naložit. Byla proto svolána Elrondova rada, na které se dlouze rokovalo o osudu Středozemě.
Nakonec se usnesli, že jedinou nadějí pro Sauronovy nepřátele je vydat se s Jedním prstenem zpět za hranice Mordoru a vhodit ho do hlubin Ohnivé hory, kde byl prsten ukován. Jedině tam, v Puklině osudu, bylo možné Jeden prsten nadobro zničit a společně s ním také moc Temného pána.
Byl to právě Frodo Pytlík z Kraje, kdo byl s několika společníky Elrondem vybrán pro tento nelehký úkol. A tak jednoho chladného rána na konci prosince opustilo Společenstvo Prstenu Roklinku připraveno začít svoji nebezpečnou cestu na jih podél západního úpatí Mlžných hor…
Tento čtvrtý scénář z původní expanze Cesta tmou (nově pod ságou Společenstvo prstenu) je skvělou jízdou. Obsahuje několik různých událostí, které umožňují hráčům zažít třeba Elrondovu radu, útěk před náporem běsnících vrrků a závěrečnou bitvu proti Strážci ve vodě, než se dostanete do dolů Morie. Obsahuje také velmi vyváženou sadu setkání s téměř stejným počtem nepřátel, lokací a zrad. Tuto rovnováhu ukazuje ještě více skutečnost, že snadný režim neodstraní žádnou kartu ze setu střetnutí úplně a ponechá v něm alespoň jednu kopii každé. I když se rozhodně nejedná o nejtěžší úkol v karetní hře Pána prstenů, neznamená to, že tento úkol nemá své výzvy. Na lokace způsobíte poškození, které pravděpodobně povede k tomu, že hráči utrpí v každém kole ošklivý efekt, což může způsobit vážný tlak na vaši hrozbu a spojence. Zároveň vám nabídne několik zajímavých a mocných výhod pro vaši kampaň během hraní scénáře.
Recenze k pátému scénáři – 5. Cesta tmou (Sága Cesta tmou)
Obtížnost = 8
Když jim pokus překonat průsmyk Rudohoru v Mlžných horách zhatí hustý sníh a cestu Cesmínií smečky běsnících vrrků, Společenstvu prstenu nezbyde nic jiného, než hledat cestu pod horami přes Doly Morie. Khazad-dûm býval kdysi největší chloubou trpaslíků, ale teď se z něj stal terč nájezdů skřetů a vstoupit do něj nepřináší nic dobrého. Přesto ale Frodovi a jeho společenstvu zůstává jiskřička naděje, že zde najdou výpravu trpaslíků, kterou pod horu před lety vedl Balin, syn Fundina a jeden z věhlasných společníků Thorina Pavézy z dob, kdy se společně s Bilbem Pytlíkem vydali za dobrodružstvím a pátráním po Osamělé hoře.
Po vstupu do Morie však Společenstvo Prstenu neobjevilo pražádné známky po Balinově výpravě – namísto toho je pohltila neprostupná temnota a pocit zmaru. Cestu zpět jim zastoupil Strážce pod hladinou a jedinou možností tak bylo vydat se na nebezpečnou pouť skrze doly až k východním dveřím, od kterých je dělilo mnoho mil klikatých chodeb.
Doufali, že se jim podaří projít Morií v tajnosti, ale Jeden prsten se nedokáže před zlem v hlubokých temnotách ukrývat příliš dlouho…
Pro tvůrce živé karetní hry Pán prstenů LCG bylo určitě obtížné udělat z tohoto morijského hledání inovativní zážitek, vzhledem k tomu, že hráči se již mohli s balrogem setkat dvakrát, tj. v Útěku z Morie (zákl. sada) a Stín a plamen (rozšíření) , ale podařilo se jim to. Skvěle. Nejunikátnější na tomto scénáři je pravděpodobně to, že má jiné podmínky k vítězství. Můžete se dostat z dolů dříve, než vás balrog dokáže dohonit; můžete se vydat na odvážný útěk přes Můstek a nechat Durinovu zhoubu za sebou; nebo se jeden z vašich hrdinů může obětovat, aby vám dal šanci porazit balroga v přímém boji. Kromě toho si scénář pohrává s nepřáteli. Zpočátku se budou shromažďovat ve stínech Khazad-Dum a je těžké se jim vyhnout, aniž byste na sebe upozornili. Ve druhé etapě se budete muset vybojovat z komnaty Mazarbul , než se nakonec pokusíte uniknout přes úzký most vedoucí z dolů.
Recenze k šestému scénáři – 6. Rozbití společenstva (Sága Cesta tmou)
Obtížnost = 7
Společenstvu Prstenu se nedostává oddychu a ihned po útěku z Dolů Morie, který si od nich vyžádal velkou oběť, je skřeti pronásledovali až k přísně střeženým hranicím říše elfů, do Lothlórienu. Strážci hranic Zlatého lesa zachránili Společenstvo před skřety a naše hrdiny odvedli do Města stromů Caras Galadhon v srdci lesa. Tam na široké terase vysoko mezi větvemi mallornů Frodo se svými společníky předstoupili před Celeborna a Galadriel, pána a paní Lórienu.
Elfové byli o výpravě Společenstva již zpraveni a unavení společníci našli v Lothlórienu úkryt dost dlouho na to, aby znovu načerpali svoje síly. Celeborn připravil čluny, na kterých se Společenstvo může vydat po proudu řeky Anduiny, a Galadriel se s každým z dobrodruhů na hranicích Lórienu rozloučila jedinečným darem.
Čluny byly sice vítanou pomocí pro rychlý postup směrem na jih, ale Společenstvo se nedokázalo dohodnou v tom, po kterém břehu řeky by se měli všichni nakonec vydat. Boromir naléhal, aby se drželi na západním břehu a pokračovali na jih do města Minas Tirith, kde se jeho lid připravoval na válku s Temným pánem. Srdce Frodovi však našeptávalo, že se k Hoře osudu má vydat po východním pobřeží ve stínu Mordoru. A tak všichni horovali, aniž by měl kdokoli z nich tušení, že skřeti již obsadili oba břehy řeky – jedni se symbolem Červeného oka Saurona, druzí nesouc označení Bílé ruky Sarumana…
Tento scénář je jedním z ústředních prvků ságové kampaně. Nejen, že si na začátku výpravy budete muset odstranit Frodova volbu z nabídky mocných výhod, po výpravě se kampaň také rozdělí na dvě samostatné cesty; jedna sleduje cestu Froda, druhá zase dobrodružství Aragorna. (Mou volbou je hraní obojí až do tohoto bodu a prostě jít s Frodovou volbou k tomu, kteří hrdinové jdou po které cestě. To však není nutností. Hrdiny můžete libovolně přepínat v The Passage of the Marshes a Helm’s Deep. Technicky proveďte stejné nastavení tří hrdinů v obou větvích kampaně, i když by to rozhodně jiné postavení).
Pokud jde o hraní tohoto scénáře, budete muset využít určitou sílu vůle a také určitou míru bojové schopnosti. To druhé je obzvláště důležité, protože mnoho alternativních způsobů přímého poškození nepřátel bude mít v tomto scénáři spoustu problémů s klíčovým slovem Houževnatost na různých Skurut-Hai. A konečně, v multiplayer questu rozdělí hráče na různé fáze scénáře, dokud nebude Frodo nalezen a nerozhodne. Na rozdíl od ostatních scénářů s touto mechanikou však stále budete mít možnost přímo ovlivňovat další fáze úkolu obvyklými prostředky, s výjimkou karet v oblasti odhalení, která ovlivní pouze odhalení hráče.
Obrázek ze hry
Závěrečné zhodnocení
Navíc je toto rozšíření konečně přeložené do češtiny a další budou brzy následovat. Tak proč si neužít děj Pána prstenů plnohodnotně i ve skvělé karetní hře LCG ? Kdoví, třeba se dočkáme i přeloženého Hobita či jiných dobrodružství.
ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.
Stručný verdikt s ohodnocením
Nové rozšíření Společenstvo prstenu (The Fellowship of the Ring) ke karetní hře Pán Prstenů LCG (The Lord of the Rings: The Card Game) je prostě super! Užijete si skvělá nová dobrodružství v režimu kampaně se známými i neznámými lokacemi, hrdiny, spojenci a nepřáteli (dle knih) ze Středozemě. Svojí výpravnou atmosférou, tak i výbornou solitérskou mechanikou vás hra vtáhne do 1/3 děje Pána prstenů. Co asi nejvíce zamrzí kupujícího je skoro prázdný obsah krabice a vyšší cena tohoto rozšíření. Ale pokud jste fanoušky této karetní hry, určitě s koupí neváhejte. Dostane vás do první třetiny děje knižní předlohy. Navíc je toto očekáváné rozšíření konečně v češtině.