Arkham Horror – 3. edice (2018)

Píše se rok 1926, vrchol bouřlivých oslav provázející dvacátá léta dvacáteho století! Rozesmáté tanečnice v nestydatě krátkých sukních se za rytmu jazzu otáčejí v rukách veselých mladíků a do pozdních ranních hodin s nimi prošlapují parkety zakouřených lokálů nedbajících na prohibici. Alkohol teče proudem díky ilegálním palírnám a pašovaným lihovinám z Kanady i Evropy, to vše pod dohledem všemocné mafie a pod nosy bezmocných ochránců zákona. Oslavuje se konec Velké války, která ukončila všechny války, a je třeba to pořádně roztočit!

Avšak ne všichni obyvatelé městečka Arkhamu v Massachusetts se věnují bujarým radovánkám. Ti, kteří se tiše sdružují ve stínech a zákoutích temných budov, ve sklepeních a v zatemněných místnostech, v zapadlých tajných klubech a VIP salóncích, pilně pracují, zatímco si ostatní užívají života…a jak se mračna nad Arkhamem stávají stále temnějšími, stíny houstnou a prastaré entity čekají na zápraží reality, v místech mimo čas a prostor. Číhají na sebemenší šanci, která pomůže rozšířit vznikající prasklinky v naší skutečnosti a umožní přemostění realit a konečné spojení Země s jejich světem…

Prastaré okultní rituály začínají být na denním (a nočním) pořádku a bezdomovci se stahují z ulic, kterými se po nocích kradou děsivé postavy v tmavých róbách a kostěnných zvířecích maskách…a ještě horší bytosti. Hlášení mluví o děsivých rybých tvorech v Arkhamském přístavu, o neklidných mrtvých vstávajících z hrobů na Popravčím vrchu, o létajícím děsu spatřeném u kříže na střeše Jižního kostela. Stříbrná soumračná lóže získává další a další členy z řad prominentních městských občanů a tím roste její moc, potulná zvířata z ulic a okolí jsou nahrazována hladovými a agresivními stvůrami a je hlášeno stále více nezvěstných…

Temné rituály musí být zastaveny a nestvůrné bytosti zničeny, než bude z věčného spánku probuzen jeden z Prastarých, kteří osnují své plány na zotročení našeho světa a jeho proměnu v jejich panství zkázy…a pouze hrstka vyšetřovatelů může zabránit tomu, aby hrůza a děs ovládly Arkham a celý svět jednou a provždy…

…dokáží to však?

 


O hře


Arkham Horror je desková hra plná ponurých akcí a hrůzy pro jednoho až šest hráčů na dvě až tři hodiny. Hra je zasazena do fiktivního města Arkham ve státě Massachusetts, které ve svých spisech o mýtu Cthulhu vytvořil slavný H. P. Lovecraft.
Město Arkham sužují strašlivé nestvůry z jiných časů či světů. Hráči musí spojit síly a zažehnat blížící se zkázu. Pokud toto prastaré zlo ponechají bez dozoru, povstane a zničí nejen Arkham, ale celý svět. Arkham Horror je kooperativní hra. Všichni hráči jsou ve stejném týmu a hru vyhrají či prohrají společně. Každý z hráčů řídí nebojácného vyšetřovatele – jednoho z nemnohých, kteří si uvědomují rostoucí hrozbu pro náš svět. Vyšetřovatelé prozkoumávají město a střetávají se na různých místech jak s běžnými lidmi, tak nadpřirozenými bytostmi. Skrze tato dobrodružství vyšetřovatelé doufají v nalezení vodítek a potřebných podkladů, aby mohli čelit Prastarým a nakonec je i porazili.

 

Trailer ke hře

 


Komponenty


Hra Arkham Horror spadá spíše do spektra nákladově náročných deskových her. To je částečně způsobeno vysokým počtem karet, kartonových dílů a dalších dražších komponent ve hře. Přitom samotné komponenty nejsou v žádném případě nekvalitní.

Samotná modulární deska se skládá z 12 oboustranných kartonových mapových dílků. Zapadají do sebe jako kousky skládačky a různé scénáře používají právě tyto radikálně odlišné rozvržení map a sousedství. Opravdu se mi líbí skutečnost, že herní deska není statická, protože přidává zajímavé rozložení map, které se může během hraní scénářů postupně měnit.

Získáte také spoustu karet různých typů a velikostí, setkání, předmětů, kouzel, příšer atd. Všechny jsou v krásné grafické kvalitě, ale pokud jste hráli již jiné hry ve stylu Arkhamu Horroru, všimnete si, že velká část kreseb z původních edicí byla znovu použita. Díky tomu jsou určité aspekty okamžitě rozpoznatelné, ale také to může vyvolat pocit spíše opakovatelnosti než novosti u této třetí edice.

 

Modulární hrací plán

 

Hra Arkham Horror přichází se čtyřmi scénáři, z nichž každý se hraje úplně jinak. Získáte na začátku dvanáct karet vyšetřovatelů, ze kterých si hráči mohou vybrat spolu s odpovídajícími kartonovými stojany, které je budou reprezentovat. Každý vyšetřovatel má několik specifických předmětů, ze kterých si hráči mohou na začátku hry vybrat, což je určitě příjemné být něčím vybaven.

Zatímco vyšetřovatelé jsou různí v rolích a mají schopnosti. Netrvalo dlouho a všimli jsme si, že některé byly prostě a zjevně lepší volbou než jiné. Další nepříjemností je, že hra nemá dostatek plastových podstavců pro všechny postavy, budete je muset podle potřeby vyměnit.

Dále tu jsou další kartonové žetony, které představují velké množství věcí, jako je zdraví, peníze a zkáza, a také šest 6-stěnných kostek. Kostky jsou jádrem hry, a i když se dá hrát pouze se 6, více by bylo pohodlnější.

 


Hratelnost


Jakmile po přečtení pravidel budete zhruba vědět, co dělat, dejte se do přípravy.

Rozložení a nastavení hry trvá přibližně patnáct minut, což je tedy poměrně dlouhá doba. Ne však tak dlouhá, než se naučíte hrát. Celá hra trvá neuvěřitelně dlouhé 2 až 3 hodiny. S tím jste ale museli při koupi hry tohoto typu jistě počítat. Pro někoho výhoda, pro jiného nevýhoda. Scénář určuje nastavení mapy, výchozí polohu a první žeton zkázy, vodítka a příšery na mapě. Také diktuje startovní kodexové karty.

 

 

Rozložení hry

 

Cílem hry je plnění kodexu (oproti předchozím verzím novinka). Jedná se o rozvětvený soubor karet příběhu s cíli, které se v průběhu hry mění. Karta může například označovat, že jakmile hráči prozkoumají stanovený počet vodítek, líznou a přidají jednu konkrétní kartu do kodexu. Pokud se ale nahromadí stanovený počet žetonů zkázy, musíte přidat jinou kartu. Mezitím každá karta kodexu přidává trochu toho příběhu do situace, čeho se hráči snaží dosáhnout. Celý koncept je dobrý i špatný. To znamená, že se hra postupně vyvíjí, jak hrajete, přičemž cíle a tresty se mění podle toho, jak dobře nebo špatně si hráči vedou. Příběhové překvapení ze scénáře bohužel při tom trvá jen jednou.

Scénáře

Z hlediska hry jsou scénáře ale znovu hratelné. Přesto budete předem vědět, jaké události se blíží u vašich úspěchů a neúspěchů.

Každý hráč dostane dvě akce, které může použít k pohybu po hracím plánu, útokům na monstra, sbírání peněz, odvrácení zkázy a používání speciálních schopností. Jakmile všichni hráči přijdou na řadu, monstra, která jsou stále na hrací ploše, začnou jednat.

Každé monstrum má své vlastní statistiky a schopnosti, ale také své vlastní chování. Pohybují se směrem k určitým oblastem nebo cílům. Mechanika pohybu monster mě opravdu baví. Cítím je takto jako živé hrozby na herním plánu, než jen jako položený statický žeton.

Po fázi příšer se střetne každý hráč, který s ní není spojen, a konkrétní karta je tažena z místa, kde se nachází. Povypráví se malý příběh a obecně se dostane k rozhodování a pravděpodobně i k nějakému hodu na dovednost. Získávají taky nějaké předměty nebo jiné dobré věci, tedy pokud uspějí. Poté přichází pohár Mythos, každý hráč si náhodně vytáhne dva speciální žetony z poháru. Tyto žetony mohou způsobit zkázu, aby se objevila v oblastech, stopy a příšery se mohly objevit a další. Kromě stop nebo prázdného žetonu jsou to obecně všechny špatné věci, které musí hráči řešit v příštím tahu.

Ve hře je hodně strategie a týmové práce. Každý vyšetřovatel má roli, ve které je dobrý. Někteří jsou bojovníci, jiní jsou dobří v kouzlení a ochraně před zkázou. Zatímco ostatní jsou dobří ve zkoumání stop. To je založeno na jejich schopnostech, skóre dovedností a předmětech.

Karty

Hráči jsou pod neustálým tlakem, protože loví stopy a plní cíle. Musí také udržet populaci monster pod kontrolou a odvrátit zkázu. I když se cíle liší, zvýšení zkázy je téměř vždy tím, jak hru prohrajete, a je důležité ji udržet na nízké úrovni.

Každá lokace má symboly ukazující, co hráč pravděpodobně získá za splnění zkoušky, a to dále přispívá ke strategii. Koncept hry je solidní a velmi dobře provedený. Úspěchy a neúspěchy hodů dovedností jsou zábavné a vzrušující a zahrnuje mnoho strategií. Každý scénář je jiný a rozvětvené dějové linie udržují hru dynamickou. Dochází však k mnoha prostojům. Každé kolo má čtyři fáze a v těchto fázích dostane každý hráč pouze dvě akce. Nejen, že se hodně čeká na další tah, ale někdy se může zdát, že nemáte šanci na události ve hře reagovat. Provedete své dvě akce, pak monstra odejdou, události se odvinou od fáze střetnutí a poté si každý hráč lízne dva žetony z Mythos poháru.

Při vyšším počtu hráčů je fáze Mythosu bláznivá. Pohár má obecně 14 žetonů, rozložení typů žetonů je většinou stejné a když je prázdný, doplníte jej zpět. Hra pro 6 hráčů má každé kolo 12 těchto žetonů. Není vůbec neobvyklé sledovat, jak se deska vymyká kontrole bez šance zareagovat, protože na hráče ještě nepřišla řada. Obecně tedy lze říci, že čím více hráčů, tím méně máte možnost ovlivňovat hru.

Ještě horší je to s konceptem anomálie. Několik scénářů přidává do hry druhou kodexovou kartu, která aktivuje anomálii, pokud jsou tři nebo více žetonů zkázy na libovolném poli nebo pokud 5 celkových zkáz zabírá jednu čtvrť. Když se to stane, žeton anomálie je umístěn do sousedství a jakákoli další zkáza, která je tam umístěna, se místo toho přesune na kartu scénáře (obecně velmi špatné). Chcete-li odstranit anomálii, musí být ze sousedství vymazána veškerá zkáza. Všechny čtvrti mají tři oblasti. Pokud se během fáze střetnutí nacházíte v sousedství s anomálií, líznete si konkrétní kartu setkání s anomálií. Odměna, za kterou pomáhá zničit zkázu v sousedství.

Není vůbec neobvyklé, že hráč je určeným „ochráncem“ a stráví dvě až tři tahy pohybem, brání zkáze a koná anomálii. Kde je opět jedinou odměnou odstranění zkázy. Ostatní hráči mezitím získávají odměny ze svých střetnutí a dělají zajímavější věci.

Ne všechny scénáře používají anomálie a ty mi připadaly mnohem příjemnější.

 

Žetony Mythosu

 


Závěrečné zhodnocení


Jakmile se do toho dostanete, tak Arkham Horror je celkem solidní týmová hra na halloweenskou party. Má to sice příliš mnoho nevyvážeností pro hráče a mechanika anomálií taky není ideální, ale baví mě strategie, získávání předmětů a práce s ostatními hráči.

Fáze monster je vynikající a rozvětvení cílů prostřednictvím kodexu udržuje hru dynamickou a zajímavou. Zároveň vypráví napínavý a dechberoucí příběh. Líbí se mi, jak různí vyšetřovatelé jsou ve hře a jakou mají výchozí výbavu.

Modulární deska, která se mění podle scénáře, je také skvělá, přestože její nastavení tak trochu zdržuje čas. Pozitivní je, že její rozebrání umožňuje jednoduché a snadné skladování jednotlivých dílů do krabice.

Arkham Horror je hra, která velmi těží z rozmanitosti, v současnosti má několik rozšíření (zatím pouze v angličtině), které do hry přidávají další karty, vyšetřovatele a scénáře, a vřele je doporučuji, pokud se rozhodnete tuto hru pořídit.

Myslím si, že hra Arkham Horror3.edice je nejlépe vyvážená pro 2 až 4 hráče, protože Mythos cup dělá jen nepořádek při vyšším počtu hráčů. A i když to může znít divně, pokud jste fanouškem deskové hry Pandemic, bude se vám to líbit. Způsob šíření zkázy je stejně podobný způsobu, jakým se v této hře šíří nemoc.

ZA POSKYTNUTÍ HRY K RECENZI DĚKUJEME VYDATELI.

ARKHAM HORROR 3. EDICE
(V ORIG. ARKHAM HORROR 3rd EDITION)
AUTOR: NIKKI VALENS
VYDAVATEL ORIGINÁLU: FANTASY FLIGHT GAMES
VYDAL CZ: ADC BLACKFIRE ENT. S R.O.
ROK VYDÁNÍ: 2018
POČET HRÁČŮ: 1-6
VĚK: 14+ LET
HERNÍ DOBA: 180 MINUT

Stručný verdikt s ohodnocením

Třetí edice Arkham Horroru není rozhodně zbytečným kouskem. Získá si vás především svojí jednodušší hratelností oproti starším verzím a také díky lepšímu kompaktnějšímu vyprávění hororových příběhů. Jednotlivé čtyři scénáře jsou od sebe odlišné a pokaždé je se na co těšit. Jedná se znovu o atmosférickou kooperativní hru, která by neměla chybět v každé hráčské partě. Stejně jako Arkham Horror: Karetní hra LCG (chystá se přeložené vydání i v ČR) přináší princip hry řízení scénářem a oproti Panství hrůzy i trochu více toho vyšetřování. Problémem hry je ale její dlouhá příprava, spousta komponentů na stole, také její dlouhá herní doba a nahodilost (házení kostkami, losování žetonů, míchání karet).
Arkham Horror 3. edice je takový mix nápadů z více her, jehož předností je především jednoduchost.

Celkové hodnocení: 84,375 = 85 %


Hodnocení dle kategorií